BEKIJK - 20 jaar na het faillissement: 3 werknemers van Sabena blikken terug
Precies 20 jaar geleden, op 7 november 2001, werd de nationale Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena falliet verklaard. Pionier in de luchtvaart, trendsetter in Afrikaanse bestemmingen, nationale trots: een kroonjuweel was gevallen. Zo voelde het, zeggen vele ex-Sabéniens. Meer dan 7.000 mensen verloren toen hun baan en moesten hun leven een nieuwe wending geven. Een piloot, een ex-stewardess en een ex-redcap vertellen.
Ann Van Langendonck, ex- Sabena stewardess
Hoe geraak je van de luchtvaart in de medische sector? Ann Van Langendonck was stewardess en werd bijna 3 jaar geleden medische pedicure. Al die jaren daarvoor vloog ze, bij Thomas Cook, bij Brussels Airlines en bij Sabena, waar het allemaal begon.

Jan Ottenbourg, ex-Sabena piloot
Een goeie dertig jaar geleden was piloot worden nog een wilde fantasie voor veel jonge mensen. Jan Ottenbourg ging naar de Sabena Vlieg Academie en maakte zijn jongensdroom waar. Na het faillissement van Sabena leek de droom stuk te zijn gegaan. Maar Jan wilde blijven vliegen. Hij had er veel voor over: verhuizen met het hele gezin naar Tahiti bijvoorbeeld. Nu woont en werkt hij in Dubai, als piloot van Emirates.

Ludwig Jeghers, ex- Sabena redcap
Ludwig studeerde af als econoom. Maar door een ontmoeting met de bekendste 'redcap' van het land, Johan uit "Het leven zoals het is: luchthaven" wilde hij ook vliegtuigen regelen. Want dat is wat een redcap doet: zorgen dat alles in en rond het vliegtuig op de grond in orde is.
De carrière van Ludwig als redcap eindigde na het faillissement. Hij geeft les: economie. In zijn lessen gebruikt hij het verhaal van Sabena.

BEKIJK - Van nationale trots tot grootste faillissement uit de Belgische geschiedenis, Sabena doorheen de jaren:
