Wereldwijd transport draait in de soep: komen we in de problemen met onze kerstartikelen? 

Zal er dit jaar geen tekort zijn aan kerstartikelen, en zullen we dit jaar Kerstmis wel kunnen vieren zoals anders? Allerhande leveringen zijn al langer vertraagd omdat het wereldwijde transportnetwerk sputtert door een tekort aan personeel: "De vertragingen zijn groot, maar je kerstboom zal je zeker nog kunnen versieren met pakweg rode ballen. Wie de allernieuwste trends wil, zal misschien wat moeten wachten", knipoogt transporteconome Christa Sys van UAntwerpen. 

Sys zegt in "De ochtend" dat er zeker geen reden is tot paniek. Er zullen zeker kerstartikelen zijn. Daarvoor volstaat het te kijken naar de containertrafiek van de voorbije maanden, zegt ze. 

"Noord-Amerika had in augustus 340.000 containers extra tegenover (dezelfde periode in) 2019, en Europa 50.000. Dat is de maand waarin veel kerstartikelen verscheept worden. Dus ik denk wel dat er kerstartikelen zullen zijn", nuanceert Sys sommige onheilspellende berichten die circuleren.  

Het zijn vooral de kleinere bedrijven die last ondervinden van de transportproblemen. Heel grote spelers zoals Coca Cola of IKEA krijgen hun goederen meestal met minder vertraging (of geen) bij de klant omdat ze sterker staan op de internationale markten. 

"Er zijn overal handen te kort"

Maar toch: de vertragingen blijven intussen groot, en die zullen grote effecten blijven hebben, bevestigt Sys. Hoe komt dat nu precies? Het belang van het zeecontainertransport kwam al uitgebreid in het nieuws door de Ever Given, het gigantische containerschip dat deze lente geblokkeerd raakte in het Suez-kanaal. Maar er is veel meer aan de hand. Er was eerst de handelsoorlog tussen de VS en China, dan kwam daar nog de brexit bovenop. 

Natuurlijk was (is) er ook nog de coronacrisis die er nog een schepje bovenop deed. Er is nog steeds een groot tekort aan werkkrachten omdat er meer mensen uitvallen of in quarantaine moeten, en het gaat dan niet enkel om de bemanning op de containerschepen zelf, onderstreept Sys. 

Zo is er ook een nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs in de VS. "Als er daar negen vacatures zijn, raakt er maar één van ingevuld. Dat veroorzaakt problemen voor de bevoorrading van de havens", zegt Sys. "In Noord-Amerika liggen er momenteel 71 schepen te wachten in de havens om behandeld te worden." 

Het zit daar dus vast, maar ook in het achterland is er een probleem met de chauffeurs, en ook in de magazijnen is er volk te weinig. Pas tegen midden volgend jaar wordt er een structurele verbetering verwacht. 

Als er in de VS negen vacatures zijn voor truckchauffeurs, raakt daar maar een van ingevuld

Christa Sys, transporteconoom UAntwerpen

Meest gelezen