12 scholen in Vlaanderen lanceren Telraam-proefproject om verkeer te meten en veiligheid te verbeteren

In basisschool Sint-Jan te Maasmechelen is vandaag de aftrap gegeven van het Telraam-proefproject. Twaalf Vlaamse scholen zullen tot januari 2023 het verkeer meten aan de hand van Telraam-toestellen, een combinatie van een microcomputer, sensoren en een camera. De resultaten moeten gemeenten helpen om gerichte maatregelen te nemen die de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren.

In aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) werd vandaag het Telraam-proefproject gelanceerd. “We gaan aan de slag met twaalf Vlaamse scholen die Telraamtoestellen zullen installeren”, zegt Werner De Dobbeleer, woordvoerder van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. 

“Een telraam is een combinatie van een microcomputer, sensoren en een lage-resolutiecamera. We bevestigen een dergelijk toestel aan de binnenkant van een raam op een verdieping van het schoolgebouw, met zicht op de straat. Het apparaat meet continu hoeveel voetgangers, fietsers, personenwagens en vrachtwagens er passeren. Aan de hand van de verzamelde gegevens kan het schoolbestuur samen met de lokale overheid en de politie gerichte maatregelen nemen om de verkeersveiligheid in de omgeving van de school te verbeteren. De data zijn trouwens raadpleegbaar voor iedereen via www.telraam.net." 

Tien verbeterpunten

Het proefproject gaat van start in twaalf scholen, verspreid over heel Vlaanderen. “We lanceren het project in Beveren, Brakel, Bree, Hooglede, Kortrijk, Lubbeek, Ternat, Wuustwezel, Zonnebeke, Zottegem en in Maasmechelen”, vervolgt minister Peeters. “In het Vlaams verkeersveiligheidsplan voorzien we ondersteuning om zwaar verkeer  en sluipverkeer zoveel als mogelijk te vermijden in woonkernen en op plaatsen en tijdstippen met veel actieve weggebruikers. 

Dankzij dit project kunnen we nagaan of snelheidsremmende ingrepen en acties die tot doel hebben om autoverkeer of zware vrachtwagens uit de schoolomgeving te houden, tot de verhoopte resultaten leiden. Na afloop van het project worden er maximaal tien verbeterpunten naar voor geschoven waarvoor het meeste draagvlak bestaat. Daarvan wordt een actieplan gemaakt dat de school, de gemeente en de politie samen uitvoeren.”

Onze leerlingen gaan zelf met de data aan de slag in de lessen rekenen en aardrijkskunde.
Bart Vanhengel, directeur Sint-Jan Maasmechelen

Schooldirecteur Bart Vanhengel legt uit dat ook leerlingen met de data aan de slag kunnen gaan: “kinderen van de derde graad kunnen de gegevens van het Telraamproject kritisch onder de loep nemen tijdens de lessen rekenen en aardrijkskunde. Op die manier kunnen ze de resultaten bespreken en zelf voorstellen uitwerken voor een gezondere en veiligere schoolomgeving.”

Meest gelezen