Genkse startup Toster laat je virtueel fietsen door het water en fleurt je videovergadering op
Waarom zou je door het water fietsen in Bokrijk als het ook virtueel kan, op eender welke plek in de wereld? Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) kon het alvast uitproberen op de wereldexpo in Dubaï. Het Genkse bedrijf Toster wil vooral laten zien dat er online veel mogelijk is en dat er allerhande toepassingen zijn voor Virtual Reality (VR).
Het is wellicht het bekendste fietspad van België en zeker het drukst bereden fietspad in Limburg: Fietsen door het water. En toch maakte minister-president Jan Jambon kennis met fietsen door het water op de wereldexpo in Dubaï. Daar kreeg hij een impressie van de virtual reality toepassingen waar de Genkse startup Toster aan werkt. Op dezelfde manier kunnen ze je trouwens ook het parcours van de Ronde van Vlaanderen voor de wielen gooien.
Een fijne gimmick, maar er zijn heel veel nuttige toepassingen mogelijk zegt Jasper Olaerts van Toster: “Je kan mensen in woonzorgcentra laten bewegen op een hometrainer en gelijktijdig hun oude woonbuurt tonen of toegang geven tot plekken over de hele wereld waar ze anders niet meer zouden geraken.”

Genkse startup Toster laat je virtueel door het water fietsen.
Technologie maakt steeds meer deel uit van ons dagelijkse leven en door het vele thuiswerken is videovergaderen voor veel mensen dagelijkse kost. Ook op dat gebied werkt Toster aan meer beleving. “We besteden veel tijd online en dat is niet altijd even aangenaam. Dus ook op dat vlak willen we het online leven beter maken. Zo hebben we software waarmee je 3D presentaties kan geven vanuit een soort virtuele studio. Of we werken aan software waarmee je je klassieke videosoftware extra mogelijkheden kan geven.”
De grote internetgiganten die vergadersoftware aanbieden hebben door de coronacrisis de wind in de zeilen. Maar ook voor kleinere startups zoals Toster zijn het interessante tijden om met dit soort toepassingen af te komen, zegt Jasper Olaerts: “We gaan de techgiganten zeker niet kopiëren. Wat we wel doen is zoeken naar een niche, waarin wij iets kunnen aanbieden dat andere bedrijven niet hebben.”
