Eco-Score van Colruyt wint innovatieprijs: "Gamechanger in maatschappelijk debat"
De Eco-Score van Colruyt, waarmee de supermarktketen op producten aangeeft hoe duurzaam het is, heeft de Mercuriusprijs gewonnen. Dat is een prijs die handelsfederatie Comeos uitreikt voor innovatie. Volgens de vakjury is de Eco-Score hét voorbeeld van innovatie in de retailsector dit jaar.
Supermarktketen Colruyt lanceerde dit jaar de Eco-score op zijn eigen producten. Die score is bedoeld om de consument te doen stilstaan bij de ecologische voetafdruk van het product dat hij of zij koopt, naar analogie met de al bestaande Nutri-score die aangeeft hoe gezond of ongezond een product is. Dat gebeurt met een kleur en lettercode van A tot E.
Het initiatief werd vanavond bekroond met de Mercuriusprijs van Comeos, de belangrijkste prijs binnen de retail voor innovatie. Tien kandidaten streden vanavond om de prijs, waarbij het duurzaamheidsaspect dit jaar een belangrijk thema was
"Open systeem"
Juryvoorzitter Gino Van Ossel noemt de Eco-Score “een gamechanger in het maatschappelijk debat dat volop woedt en met de Eco-score overstijgen ze ook het belang van hun eigen bedrijf”. “Het is een open systeem dat overgenomen kan worden door andere retailers niet alleen in België, maar ook in de rest van Europa.”
Stefan Goethaert, verantwoordelijk voor het Eco-Score-project bij Colruyt, is trots op de prijs. “Het sterkt ons in de overtuiging dat we de juiste keuzes maken in het stimuleren en faciliteren van duurzaam en bewust consumeren. We zijn er ook van overtuigd dat we met de Eco-Score echt een verschil kunnen maken wat betreft klimaatimpact. We hopen hiermee klanten, partners en de hele sector te inspireren.”