Belgische Solar Team wint laatste etappe en eindigt tweede in Marokko

Het Agoria Solar Team eindigt tweede in de race met hun zonnewagen in Marokko. Het team nam daar deel aan een race van 2.500 kilometer die uit vijf etappes bestond. In de laatste etappe ging de Belgische zonnewagen als eerste over de streep. Twee jaar geleden eindigden de Belgen nog als eerste in Australië. 

Het Belgische Solar Team heeft tijdens de laatste etappe alles uit de kast gehaald, maar het was niet genoeg om het eindklassement nog binnen te halen. Hoewel het tijdens de etappe als eerste over de eindmeet kwam (voor het team uit Twente), eindigde ons land in het eindresultaat op de tweede plek. 

Spannend

Zo'n 200 kilometer voor de finish slaagde het Agoria Solar Team erin om het Nederlandse team in te halen. Dat was ook nodig want de wagen, die al vier etappes van 500 kilometer had afgelegd, probeerde de knappe prestatie van twee jaar geleden te evenaren. Toen eindigde ons land als eerste en werden we wereldkampioen in Australië. 

Maar dat kon het Belgische team dit jaar dus niet herhalen. De ingenieursstudenten uit Leuven hadden een achterstand van 49 kilometer weg te werken om de eerste plaats te bemachtigen. Vroeg in de race werden ze ingehaald door een team uit Delft, dat op de derde plaats eindigde.

Het Solar Team naast het team uit Twente.

Bij de passage door het Atlasgebergte had de wagen uit Twente moeite met de steile hellingen. Daardoor konden de Belgen hen inhalen en de etappe winnen. Frederik Vanmaele, strateeg bij het Agoria Solar Team, vond dat Twente bijzonder sterk was. "We zijn op een Solar Team Twente gestoten dat dit jaar een maatje sterker was. We hebben de eerste en laatste etappe kunnen winnen. al bij al ben ik zeer tevreden."

Hectische race

Ook Victor Verhaert blikt tevreden terug op de race ondanks het feit dat de wagen moeilijkheden had met de hellingen in Marokko. "We hebben de challenge in Marokko overleefd. Heel het team heeft het fantastisch gedaan, we hebben echt alles uit de zonnewagen gehaald."

De wagen werd ontworpen om op de Australische vlaktes te rijden. Maar door corona moest de organisatie heel snel een alternatief zoeken. Dat werd uiteindelijk Marokko. De Solar Challenge op het Afrikaanse continent telde maar liefst 6.065 hoogtemeters en steile hellingen tot 12 procent. De route liep ook langs tal van dorpen en steden waar de zonnewagen moest rijden in het hectische Marokkaanse verkeer.

Halverwege de wedstrijd kregen de deelnemers ook te maken met een storm waardoor enkele wegen onder water stonden. De helft van de deelnemende teams konden niet alle etappes volledig uitrijden. Zeven zonnewagens uit heel Europa namen deel aan de race.

Meest gelezen