Nicolas Maeterlinck

R4 in Zelzate wordt (voorlopig) niet omgevormd, want vergunning werd niet verleend: "Niet leefbaar voor gemeente"

De Gentse ringweg R4 zal niet worden omgevormd op het  grondgebied van Zelzate, want het project kreeg geen vergunning van het Departement Omgeving. Volgens Zelzate zou de leefbaarheid van de gemeente in het gedrang komen door de huidige plannen, en zijn er dus alternatieven nodig. De rest van de R4 in het Westen en Oosten van Gent wordt wel heringericht. Die werken starten binnen de 2 jaar en passen in de volledige herinrichting van het Gentse havengebied.

De R4 West en Oost tussen Gent en Zelzate wordt binnenkort heringericht, dankzij een grote investering in het hele Gentse havengebied. "Die herinrichting is broodnodig", zegt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD). "De verkeersveiligheid voldoet vandaag niet. Daar gaan we iets aan doen. Autobestuurders kunnen in de toekomst op de R4 blijven rijden zonder kruispunten tegen te komen, maar de grootste verbetering komt er eigenlijk voor de fietsers." Er komen onder meer nieuwe fietsbruggen en -tunnels. 

Het project, dat de titel R4WO kreeg, zou ook moeten zorgen voor een grotere leefbaarheid in de kanaalzone en een veilige verbinding tussen de woonkernen. Maar volgens burgemeester van Zelzate Brent Meuleman (Vooruit) houdt Vlaanderen niet genoeg rekening met de leefbaarheid in zijn gemeente. Zelzate gaf dan ook een negatief advies. En nu heeft het Departement Omgeving ook geen vergunning gegeven voor de werken voeren op het grondgebied van Zelzate.

Lees verder onder het huidige plan voor de werken aan de R4 in Zelzate

De gemeente Zelzate kijkt met een dubbel gevoel naar R4WO. "We kregen meer dan 2.400 bezwaarschriften binnen en negatieve adviezen van de milieuraad. Ook het feit dat de voltallige gemeenteraad - unaniem, oppositie en meerderheid - tegen de plannen heeft gestemd: dat wil wel wat zeggen. We zijn dus zeker niet verrast dat de vergunning niet werd verleend", vertelt burgemeester Meuleman. Anderzijds beseft de gemeente dat de omvorming van de R4 belangrijk is voor de verkeersveiligheid en de economie. 

De R4 moet aangepakt worden, liever vandaag dan morgen. Maar het schoentje wringt nog
Brent Meuleman, burgemeester van Zelzate (Vooruit)

Volgens de burgemeester is het dus zeker niet de bedoeling om dwars te liggen in het dossier: "De R4 moet wel degelijk aangepakt worden. Wat mij betreft liever vandaag dan morgen. Maar het schoentje wringt nog op vlak van leefbaarheid voor onze gemeente." 

De gemeente Zelzate wil zo snel mogelijk weer rond de tafel zitten met minister Peeters, om na te denken over alternatieven. "Maar zo'n dossier opnieuw opstarten duurt wel even", beseft Meuleman. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil hoe dan ook begin 2023 starten met de grote herinrichtingswerken van de R4 West en Oost in de Gentse havenregio. "Dat zal dan in eerste instantie zonder de herinrichting op Zelzates grondgebied zijn", besluit Peeters. 

kasto80

Meest gelezen