Netwerk tegen Armoede over Vlaams klimaatplan: "Stap vooruit, maar ook gemiste kans"
"Het Vlaams klimaatplan slaat de bal volledig mis als het over mobiltiteit gaat." Dat zegt het Vlaams Netwerk tegen Armoede. In dat plan staat nauwelijks iets over openbaar vervoer, terwijl net dat voor veel mensen met een laag inkomen de enige manier is om hen uit hun sociaal isolement te halen. Wat er over de huurmarkt in het akkoord staat, is dan weer een stap vooruit, klinkt het.
Wat er in het klimaatakkoord staat over de renovatieplannen voor de huurmarkt is volgens het Netwerk tegen Armoede zeker "een stap vooruit", maar had het best een stuk ambitieuzer gemogen. "Concreet moeten huurappartementen tegen 2030 energielabel D halen en vrijstaande woningen label E. Dat betekent dat zeer slechte woningen gerenoveerd worden tot slechte woningen. Voor ons had dat een stuk strenger gemogen. Woningen met label D kun je bezwaarlijk als energiezuinig beschouwen", aldus Heidi Degerickx van het Vlaams Netwerk tegen Armoede.
Dat de regering voor die energetische renovaties wil werken met renteloze renovatiekredieten, is volgens Degerickx een goede zaak. "Met zo'n ondersteuningsmechanisme kunnen de energienormen voor de private huurmarkt wel nog een stuk strenger worden. Dat is nodig in de strijd tegen de klimaatopwarming én in de strijd tegen energiearmoede", stelt Degerickx.
Ook voor de koopmarkt pleit de armoedeorganisatie voor meer ambitie. Daar zou de regering ook beter werken met een rollend noodkoopfonds dan met renteloze leningen. "Dat fonds werkt niet met terug te betalen renteloze leningen. Voor veel noodkopers blijven die leningen een grote drempel of zelfs onmogelijk", klinkt het.
Bart Verhulst brengt in "Het journaal" de woningmaatregelen uit het klimaatplan ook schematisch in beeld. Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) reageert:

Openbaar vervoer is de enige manier om hen uit hun sociaal isolement te halen
Vervoersarmoede
Wat er in het Vlaamse plan staat over de mobiliteit, noemt het Netwerk tegen Armoede "zeer verontrustend". "Wat mobiliteit betreft, worden mensen in armoede simpelweg over het hoofd gezien", klinkt het scherp. De organisatie hekelt vooral het gebrek aan investeringen in openbaar vervoer. "Vervoersarmoede is een groot probleem voor mensen met een laag inkomen (...). Openbaar vervoer is de enige manier om hen uit hun sociaal isolement te halen en hen de kans te geven zich te verplaatsen naar een job, een opleiding, het ziekenhuis, familie of vrienden. De aankoop van een wagen is voor hen totaal onbereikbaar, laat staan een elektrische."
Ook voor mobiliteit lijst Bart Verhulst de nieuwe plannen nog even op. Minister Demir verduidelijkt.
