Belga Image

Sensoren geplaatst in sluizencomplex Evergem: "Maakt onderhoud van sluis sneller en makkelijker"

In het sluizencomplex van Evergem zijn een twintigtal sensoren geplaatst, in het kader van een proefproject. Het complex is één van de drukste binnenvaartsluizen van ons land, en dat moet goed onderhouden worden. Alleen is niet altijd duidelijk  wanneer dat moet gebeuren. "Met de sensoren hopen we op tijd te kunnen ingrijpen wanneer er zich problemen voordoen", zegt projectleider bij de Vlaamse Overheid, Bart Verbeke. 

Om efficiënter en vlotter te kunnen werken zijn er sensoren aangebracht in het sluizencomplex van Evergem. In het kader van een proefproject voeren verschillende soorten sensoren andere metingen uit, en die  kunnen aangeven wanneer onderhoud nodig is. "Voor de scheepvaart zou het handig zijn dat grote onderhoudswerken op voorhand kunnen bepaald worden", legt projectleider Bart Verbeke uit. 

Mankementen kunnen langzaamaan groeien en plots tot iets fataals leiden

Projectleider Bart Verbeke

Waaier aan sensoren

"Eén van de grote problemen bij sluizen is dat er slib gaat ophopen aan de deuren, waardoor die langzamerhand moeilijker open en dicht zal gaan", gaat Verbeke verder. "Die mankementen zullen langzaamaan blijven groeien en als we het slib niet op tijd ruimen, kan het uiteindelijk tot iets fataals leiden." 

In totaal zijn er een twintigtal sensoren geïnstalleerd op de sluisdeuren, elk met een specifieke functie: "Er zijn sensoren die meten hoeveel het staal wordt uitgerekt, sensoren die de helling bepalen, die de snelheid van de stroom meten etc. De sensoren geven informatie over de technische eigenschappen over de deuren. Daaruit hopen wij af te leiden dat er iets scheelt."

We moeten nog leren wat de sensoren ons vertellen en wat er dan effectief moet gebeuren

Projectleider Bart Verbeke

Sensoren leren lezen

Het is met andere woorden niet zo dat de sensoren onmiddellijk een signaal geven wat er vervangen of onderhouden moet worden. Uit die technische cijfers zullen zij conclusies trekken, legt Verbeke uit. "We moeten nog leren omgaan met wat de sensoren ons vertellen en wat er dan effectief moet gebeuren. Eens we daarin getraind zijn, dan breiden we het concept uit naar andere sluizen in Vlaanderen. Het is niet de bedoeling dat we iedere keer twintig sensoren zullen hangen, dit project dient ervoor om de meest relevantste eruit te halen en die verder toe te passen."

Sluizen zo min mogelijk afsluiten in de toekomst

In januari komen de eerste resultaten binnen, na een jaar hopen ze voldoende informatie te hebben om het project ook op andere sluizen toe te passen. Op die manier hopen ze de sluizen nog amper te moeten afsluiten voor verkeer. 

De sluis van Evergem is één van de drukst bevaarde sluizen van Vlaanderen. Jaarlijks passeren er tienduizenden schepen, goed voor 16 miljoen ton ladingen.

kasto80

Meest gelezen