Roeselare voert 16.000 ton sloopafval duurzaam af met binnenschip
De stad Roeselare houdt bewust meer dan 500 vrachtwagens gevuld met puinafval van de openbare weg. “We voeren het baksteenpuin van het gesloopte stadhuis af met 16 binnenschepen, dat is duurzamer en ook efficiënter”, zegt schepen van Stadsontwikkeling Nathalie Muylle (CD&V). Vandaag werden de eerste twee binnenschepen gevuld op de Graankaai in Roeselare.
Sloopaannemer Stadsbader voert het puin per vrachtwagen naar de Graankaai net buiten het centrum waar het wordt overgeladen op de wachtende binnenschepen. “Het is een duurzame optie die de zwaar geladen vrachtwagens van de openbare weg houdt, maar het is ook veel efficiënter. Waar de sloopaannemer normaal twee dagen voor nodig heeft, doen we nu in een halve dag. Vandaag verscheepten we 1.800 ton sloopafval. De binnenschepen voeren het baksteenpuin via het water naar Zwijndrecht, waar het zal worden verwerkt tot een nieuwe grondstof die kan worden gebruikt als fundering en ondergrond voor wegenwerken”, aldus Muylle.
16 binnenschepen
De sloopwerken aan het oude stadhuis en enkele aanpalende gebouwen in het centrum van de stad duren nog tot februari 2022, waarna de opbouw kan beginnen van een innovatief stadhuis dat voldoet aan strenge duurzaamheidsnormen. In 2024 moet het nieuwe complex in gebruik genomen worden. “Het is dus logisch dat we de sloop ook milieubewust aanpakken. We hebben dus heel wat gerecupereerd uit de oude gebouwen tijdens een zogenaamde ‘zachte sloop’. Meubelen, verlichting, een keuken, een nieuwe koelcel en radiatoren kregen bijvoorbeeld een tweede leven in onze eigen gebouwen of worden hergebruikt door een 50-tal verenigingen en organisaties in de stad”, aldus Muylle. “Nu ruimen we eerst 16.000 ton baksteenpuin weg op en rond de Botermarkt. Daarna kunnen we de laatste restanten van het oude complex, wat vooral betonafval zal opleveren, afbreken.”
Bouw nieuw stadhuis start in april 2022
De sloop duurt nog tot ongeveer februari, in april 2022 hoopt men te starten met de restauratie van het historische stadhuis, het belfort en drie waardevolle gevels en wordt ook het startschot gegeven voor de opbouw van de nieuw ontworpen gebouwen. Dit moet leiden tot het meest duurzame stadhuis van Vlaanderen dat in 2024 de deuren moet openen.
