Eerste spadesteek nieuwe aansluiting A19-R8 werd gegeven  in  archeologisch vooronderzoek

De eerste spadesteek in het dossier van de heraanleg van de verkeerswisselaar A19-R8 is eindelijk gegeven. Voorlopig gaat het nog maar om het  archeologisch vooronderzoek dat de eigenlijke werken voorafgaat. “Het duurt nog even voor de feitelijke werkzaamheden starten. De gunningsprocedure voor de aanstelling van de aannemer is nog bezig en zal pas rond de jaarwisseling worden afgerond”, zegt Eveline Vandecaetsbeek, woordvoerder van het agentschap Wegen en Verkeer.

Het knooppunt van de A19 met de Kortrijkse R8 vormt al 25 jaar een discussiepunt omwille van de moeilijke verkeersdoorstroming en de erbarmelijke verkeersveiligheid. Elke week noteren hulpdiensten er wel een ongeval aan 1 van de 2 kruispunten waar je rechtsomkeer kan maken op de R8. Bij een ochtend- of avondspits is het ook altijd aanschuiven geblazen op de A19 om de R8 op te draaien. De nieuwe verkeerswisselaar moet deze problemen oplossen. In juli 2021 gaf Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) eindelijk een omgevingsvergunning voor de werken aan het agentschap Wegen en Verkeer. "De timing van de eigenlijke werken ligt nog niet vast, die zal pas worden bepaald eens we aan tafel kunnen zitten met de aannemer die de werken zal uitvoeren. Dat is ten vroegste in de loop van 2022", zegt Vandecaetsbeek.

Archeologisch onderzoek

Maar eerst is er het archeologisch onderzoek waarvan de graafwerken aan de Gullegemstraat deze week zijn begonnen. ABO Archeologie trok een aantal proefsleuven in het kader van het archeologisch vooronderzoek op de plek waar een nieuwe op- en afrit komt van de Gullegemstraat naar de A19. Vandaag start ter hoogte van de Koffiehoekstraat in Bissegem, aan de andere kant van de ring, een tweede archeologisch onderzoek. “Daar gaat het om een grotere oppervlakte. De werken zullen er drie weken in beslag nemen”, aldus Eveline Vandecaetsbeek. 

Grote impact op omgeving

De werken hebben een grote impact op de site waar de nieuwe wisselaar wordt gebouwd. Het budget bedraagt zo’n 20 miljoen euro,  zo’n 4 hectare groen en -landbouwgrond zal moeten wijken voor de aanbouw van de trompetaansluiting en de nieuwe brug over de R8. Het bos- en buffergroen langs de R8 wordt ook gekapt. Alles wordt door agentschap Wegen en Verkeer gecompenseerd, voor een deeltje ter plaatse maar voor het grootste stuk op een andere plek in de provincie. 

Meest gelezen