We bestellen ook na corona nog steeds meer pakjes, maar explosieve groei is voorbij
Ook na de coronacrisis en de bijhorende lockdowns blijven we veel online kopen, maar de sterke groei van vorig jaar is wel wat stilgevallen. Dat blijkt uit de kwartaalresultaten van Bpost.
Het aantal pakjes dat Bpost levert, stijgt nog steeds. Tijdens de maanden juli, augustus en september lagen de volumes 8,9 procent hoger dan tijdens de zomer van vorig jaar. De forse groei van tijdens corona - in het derde kwartaal van 2020 lagen de volumes bijna 50 procent hoger tegenover hetzelfde kwartaal in 2019 - lijkt voorbij.Â
CEO Dirk Tirez wil niet te veel conclusies trekken uit dit derde kwartaal: "E-commerce is cyclisch. Tijdens de zomermaanden gaan de mensen op vakantie, maar tijdens Black Friday, Kerstmis en Nieuwjaar bestellen ze weer volop pakjes."
Opvallend is dat de omzet in de Europese pakjesafdeling van Bpost met 10 procent is gedaald. Dat is grotendeels te wijten aan de gewijzigde btw-regels voor kleine goederen die van buiten de Europese Unie komen. Goedkope pakketjes onder de 22 euro ontsnapten tot voor de zomer aan vrijwel elke belasting.
Nu het bestellen van pakjes van buiten Europa wat duurder en ook wat complexer geworden is, kopen we wat minder goedkope spullen bij Aziatische webshops als AliExpress.Â
Het totale budget van een Belgisch gezin voor postzegels en aangetekende brieven is 22 euro per jaar. Het budget voor ijsjes is drie keer hoger.
Bpost verlaagt zijn groeiprognose voor de omzet van de Europese pakjesmarkt naar minder dan 5 procent. Toch ziet Tirez de pakjesstroom vanuit Azië weer goed komen. "Aziatische webshops zijn zich aan het aanpassen en zullen de BTW rechtstreeks doorrekenen. Hierdoor zal de administratieve rompslomp opnieuw eenvoudiger worden."
Dure postzegel
De klassieke postvolumes (brieven en tijdschriften) daalden met 7,5 procent, maar de omzet bleef grotendeels overeind door de hoge posttarieven. "De duurdere postzegel heeft 1.100 banen opgeleverd", zegt Tirez. "Dankzij die hogere prijs kunnen we tewerkstelling bij Bpost garanderen. Zonder de prijsverhoging zou er een impact zijn voor 1.100 voltijdse werknemers bij Bpost."
Postzegels zijn voor particulieren in 5 jaar tijd de helft duurder geworden. Tirez relativeert de impact voor de gezinnen: "Het totale budget van een Belgisch gezin voor postzegels en aangetekende brieven is 22 euro per jaar. Het budget voor ijsjes is drie keer hoger."