Dienst burgerzaken Diepenbeek doet deuren dicht door netwerkproblemen: documenten kunnen niet worden afgeleverd
Sinds vorige week maandag zijn er problemen met het netwerk op de dienst burgerzaken in Diepenbeek. Daardoor kunnen er bijvoorbeeld geen rijbewijzen, identiteitskaarten of paspoorten worden afgeleverd. De oorzaak lag bij externe partner Fluvius, die heeft het technische probleem intussen opgelost maar er zijn nog wat kleine opvolgproblemen.
De werking op de dienst burgerzaken in Diepenbeek loopt al een tijdlang stroef. De gemeente kampt al enkele weken met een personeelstekort waardoor je enkel nog op afspraak kon geholpen worden. Die afspraken werden allemaal verschoven naar latere data doordat er ook netwerkproblemen waren op de dienst.
Voor dringende zaken zoals crematies hebben we ons uiterste best gedaan om het toch opgelost te krijgen
"Mensen die de afgelopen dagen een afspraak hadden op de burgerlijke dienst, hebben we inderdaad niet kunnen helpen", zegt burgemeester Rik Kriekels van Diepenbeek. "We hebben wel bekeken of we voor dringende zaken zoals crematies toch een oplossing konden vinden. We hebben daarover ook contact met de stad Hasselt om te zien of zij konden binnengeraken in ons systeem en zo taken konden overnemen."
Zeker tot en met maandag blijft de dienst burgerzaken in Diepenbeek dicht. Dat heeft ook te maken met de officiële feestdagen 11 en 15 november. Tegen dinsdag zouden de problemen opgelost moeten zijn.
Ook in een 5-tal andere Limburgse gemeenten waren er netwerkproblemen. In heel Vlaanderen zou het om 16 gemeenten gaan.
