20-tal landen, waaronder België, sluiten op klimaattop akkoord over groene scheepvaartroutes: "Grote stap vooruit"
Een 20-tal landen, waaronder België, engageren zich om internationale scheepvaartroutes te creëren waarbij geen uitstoot van fossiele brandstoffen meer vrijkomt. Naast België doen o.a. ook de VS en het Verenigd Koninkrijk mee, zo is aangekondigd op de klimaatconferentie in Glasgow. Het doel is om in 2025 van start te gaan met zes grote internationale routes tussen havens, om daarna het netwerk fors uit te bouwen.
Vandaag is het "Transportdag" op de klimaatconferentie. De internationale scheepvaart is verantwoordelijk voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde CO₂-uitstoot, net als de luchtvaart. Er bestaan al langer plannen om ook die sector te vergroenen. Het idee is momenteel om tegen 2050 de uitstoot met de helft af te bouwen, maar dat is eigenlijk onvoldoende qua afbouw om het akkoord van Parijs te halen.
Om de omslag in de scheepvaart te versnellen is vandaag de "Clydebank Declaration" voorgesteld (naar de rivier Clyde die door Glasgow loopt). Een 20-tal landen hebben getekend: zij engageren zich om tegen 2025 de weg vrij te maken voor minstens zes internationale groene scheepvaartroutes. Daarvoor zal de omkaderende infrastructuur er moeten zijn, met bijvoorbeeld tankstations met groene brandstoffen zoals groene waterstof.
In de haven van Antwerpen ligt overigens nu al een laadpunt voor waterstof klaar om toekomstige schepen van energie te voorzien. Nu ligt het er nog grotendeels werkloos bij. België wil in de toekomst overigens ook een internationale hub worden van groene waterstof, de Belgische deelname is dus logisch.
Springplank naar meer
Tegen 2030 zou het aantal groene scheepvaartroutes sterk worden uitgebreid. Volgens de Britse scheepvaartminister Robert Courts kunnen de landen het niet alleen: de privésector zal moeten meedoen. "Veel landen, bedrijven en ngo's geloven erin dat internationale scheepvaart zonder uitstoot mogelijk is tegen 2050", zei hij al blijft het onduidelijk hoe dat precies moet gebeuren.
Zijn Amerikaanse collega Pete Buttigieg noemde de verklaring een "grote stap voorwaarts" en zegt dat er nood is aan de juiste technologieën, opleidingen en beleidsbeslissingen. Hij zou graag internationaal verankerd zien dat de scheepvaart tegen 2050 helemaal groen wordt.
Deze verklaring is een grote stap voorwaarts
Jan Dieleman van cargobedrijf Cargill zegt dat "de grote meerderheid van de industiële sector heeft aanvaard dat we af moeten van koolstof. Maar daarvoor hebben we ook internationale regelgeving nodig."
Ook Christian Ingerslev van transportbedrijf Maersk is gematigd positief. Hij wijst erop dat zijn bedrijf de voorbije drie jaar 30 miljoen dollar investeerde in de groene omslag, maar dat het ook zaak wordt om voldoende groene brandstoffen te voorzien. Eerder kondigde Maersk aan om tegen 2023 het eerste CO₂-neutrale containerschip te willen inzetten.
Naast de VS, het VK, Nederland en België doen o.a. ook Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Japan, Nieuw-Zeeland, Noorwegen en Zweden mee.
Er wordt al langer gewerkt aan technieken om vaartuigen op een groene manier aan te drijven. Bekijk hier een archiefreportage uit het Journaal van maart 2019.
