Parijs beperkt snelheid van elektrische steps automatisch tot 10 kilometer per uur in 700 zones van de stad

In 700 zones in Parijs wordt de snelheid van de elektrische steps van verhuurbedrijven voortaan automatisch beperkt tot tien kilometer per uur. De maatregel moet de veiligheid van zowel steppers als voetgangers ten goede komen. Het stadsbestuur wil de zones waarin de beperking geldt nog uitbreiden. 

De snelheidsbeperking geldt in zo’n 700 zones waar voetgangers en gebruikers van een e-step elkaar regelmatig tegenkomen. Het gaat vooral om toeristische attracties zoals de Eifeltoren en het Louvre. Maar ook in en rond pleinen en parken en in de buurt van scholen moeten steppers gas terugnemen. 

Steps van verhuurbedrijven Dott, Tier en Lime beschikken over een ingebouwde gps die ervoor zorgt dat de vervoermiddelen constant getraceerd kunnen worden. Op die manier kan de snelheid van een step meteen automatisch bijgesteld naar 10 kilometer per uur als hij in een aangeduide zone komt. Zonder beperkingen halen de steps een maximumsnelheid van 20 km/uur. 

Dodelijk ongeval brengt debat op gang

In juni kwam een 32-jarige Italiaanse vrouw om het leven in de lichtstad toen ze in een voetgangerszone werd aangereden door een scooter. Haar overlijden leidde tot debatten over de veiligheid van de steps. 

Het Parijse stadsbestuur lanceerde daarom een initiatief waarmee het de snelheidsbeperking uittestte aan het Louvre en op en rond enkele pleinen. Ze dreigden er toen mee het contract van de drie verhuurdersbedrijven niet te verlengen als zij niets zouden ondernemen om de snelheid van de steps te beperken. 

Stadsbestuur nog niet helemaal tevreden

De drie verhuurders van in totaal 15.000 e-steps gehoorzaamden en breiden het gebied nu uit. De kans bestaat dat het stadsbestuur de grenzen van huidige zones nog wat verder zullen leggen. David Belliard, de schepen van Mobiliteit toonde zich bij lokale krant Le Parisien immers maar matig tevreden: “Een eerste stap, maar er is nog veel meer nodig”, zo klonk het. Op dit moment vallen de oevers van de Seine en enkele drukke winkelstraten bijvoorbeeld nog niet onder de nieuwe maatregel.

Meest gelezen