Radio 2

Tegen de zomer één systeem om zowel bankkaart, rekening als app te blokkeren tegen phishers

Tegen volgende zomer moeten de banken een simpel systeem maken waardoor je met één muisklik of één telefoontje zowel je bankkaart, bankrekening als bankapp moet kunnen laten blokkeren, kondigt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker aan in "De inspecteur". Banken zijn niet altijd bereikbaar als je het slachtoffer wordt van phishing, en dat is een probleem. Als phishers al in je bankaccount zitten en jij kan je rekening niet blokkeren, kunnen de dieven ongestoord je rekening leeghalen. Daar komt nu dus verandering in. 

Tijdens de grote special over phishing, die De Inspecteur in het voorjaar maakte, bleek ook al dat die bereikbaarheid van de banken hét pijnpunt is. Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne beloofde toen dat er werk gemaakt wordt van een uitbreiding van Cardstop, zodat klanten niet alleen hun kaart maar ook hun rekening kunnen laten blokkeren. Die belofte kan je hier nog eens nalezen.

Concreet wil Van Quickenborne dus dat een telefoontje naar Cardstop niet enkel je bankkaart blokkeert, maar ook je achterliggende bankaccount en app. Staatssecretaris Eva De Bleeker ging met het idee aan de slag en heeft nu een plan in twee stappen klaar:

Stap 1: Beter informeren en altijd bereikbaar

Het is niet altijd duidelijk voor iedereen dat het blokkeren van je bankkaart niet het blokkeren van je bankrekening of bankapp is. Daar wil De Bleeker in eerste instantie werk van maken: "We hebben met de banken afgesproken dat voor het einde van dit jaar via Cardstop moet duidelijk gemaakt worden dat enkel je kaart blokkeren niet voldoende is, maar dat je ook nog je account en app moet laten blokkeren via je bank. Tegen dan moeten de banken ook zorgen dat ze 24/24 bereikbaar zijn, of een systeem aanbieden zodat klanten hun rekening en app meteen kunnen blokkeren.

Stap 2: Eén systeem om alles te blokkeren

Als klant zal je voorlopig dus nog Cardstop moeten bellen voor het blokkeren van je kaart en je bank om je rekening en apps te laten blokkeren. Maar daar komt tegen volgende zomer verandering in, kondigt De Bleeker aan in De Inspecteur.

Snelheid is in deze ook cruciaal, want zodra phishers je gegevens hebben beginnen ze meteen je rekeningen te plunderen

Eva De Bleeker, staatssecretaris

"Tegen volgende zomer moeten de banken een simpel systeem maken waardoor je met één muisklik of één telefoontje zowel je bankkaart, bankrekening als bankapp moet kunnen laten blokkeren", zegt De Bleeker. "Snelheid is in deze ook cruciaal, want zodra phishers je gegevens hebben beginnen ze meteen je rekeningen te plunderen. Op deze manier zou alles toch sneller moeten kunnen verlopen."

5 tips tegen phishing

Zowel De Inspecteur als de staatssecretaris benadrukken dat voorkomen beter is dan genezen. Trap dus zeker niet in de val van phishing met deze 5 tips:

  • Controleer altijd grondig de afzender van elk bericht dat je krijgt. Kijk goed naar de spelling. Krijg je een mail van Radio2 of van Raadio2 met 2 aa’s? Het kleinste foutje kan een verschil maken.  
  • Klik nooit zomaar op een link. Denk minstens anderhalve seconde na en maak voor jezelf de reflectie: klopt dit wel? Een bank zal nooit vragen om door te klikken en te betalen voor een nieuwe kaartlezer. De post vraagt ook niet ineens bijkomende kosten zodat je het pakje kan ophalen. 
  • Kijk goed op welke website je aan het surfen bent. Valse websites zien er vaak net hetzelfde uit als de echte. Maar vaak klopt het URL-adres niet. Dat is het adres bovenaan in de zoekbalk.  
  • Geef nooit je betaalcodes door als daarnaar gevraagd wordt. Een bank of overheidsdienst vraagt nooit om bankcodes door te geven zoals een pincode of de codes die op je bankbakje verschijnen. Niet in mails maar ook niet aan de telefoon.  
  • Stuur valse berichten door naar verdacht@safeonweb.be. Het Center voor Cybersecurity blokkeert de links in die valse mails.  

Meest gelezen