Driedaagse hackathon om games te ontwikkelen voor mensen met beperking in Sint Oda

Sint Oda in Pelt organiseert drie dagen lang een hackathon waar computerspelletjes en apps worden ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke beperking. Studenten van PXL en Luca School of Arts helpen bij het ontwikkelen van de spelletjes. Studenten ICT zien toe op het technisch aspect, terwijl studenten ergotherapie bekijken op welk persoonlijk niveau de spelletjes gemaakt moeten worden. 

"Onze gasten met een ernstige beperking vinden vaak geen computerspelletjes die op hun niveau zijn ontwikkeld", begint Leen Hulshagen, directeur van Sint Oda Pelt. Twee jaar geleden organiseerden het dienstencentrum voor mensen met een beperking al een hackathon van één dag, maar merkten nu dat de vraag groot genoeg is om het uit te breiden naar drie dagen. "Op drie dagen is er meer tijd voor de persoonlijke ontwikkeling en zo kunnen de spelletjes echt op de markt komen." 

We maken heel wat aanpassingen. Zo moet het spel vertraagd worden en het moet aanpasbaar zijn  op ieders persoonlijk niveau.

Marin Beg, student ergotherapie PXL

Studenten van PXL en Luca School of Arts vormen samen multidisciplinaire teams om tot de beste spelletjes te komen. "Studenten ICT staan in voor de technische ontwikkeling, maar zij werken nauw samen met studenten ergotherapie die een duidelijk zicht hebben op de persoonlijke voorkeuren van onze gasten", vertelt Hulshagen.  De gasten kunnen zelf niet bij de  ontwikkeling aanwezig zijn, want ze kunnen geen mondmasker dragen. "Gelukkig leven we in digitale tijden, dus via video-calls kunnen ze toch input geven." 

Persoonlijke aanpak

De computerspelletjes worden allemaal gemaakt rond het thema seizoenen. "Voor het thema winter maken we een soort sneeuwballengevecht", vertelt Marin Beg, student ergotherapie aan de PXL. "We maken heel wat aanpassingen. Zo moet het spel vertraagd worden en het moet instelbaar zijn zodat het op ieders persoonlijk niveau kan werken." 

De gasten werken graag met grote en spectaculaire spellen, met aangepaste geluiden. "We werken er nu aan om na het spel een vorm van feedback te geven van hun ouders. De mama of papa kan dan een boodschap inspreken, wat het voor de speler nog leuker maakt, zo herkent hij of zij de goede feedback onmiddelijk", aldus Marin. Alle producten worden nog 3 dagen lang tot in de details afgewerkt, zodat er enkele spellen op de markt gebracht kunnen worden. 

Meest gelezen