Van links naar rechts: Celester, Julia, Diede en Amy maken nog kans op de derde plek bij K3

Finalisten "K2 zoekt K3" bekend: "gemiste kans" volgens mediaprofessor, "dubbel gevoel" bij Studio 100

Het nieuwe lid van K3 wordt zeker een vrouw. Amy, Celester, Diede en Julia maken in de finale van “K2 zoekt K3” volgende week kans om het nieuwe K3’tje te worden, naast Hanne en Marthe. Er zijn geen mannen meer in the running, alle finalisten zijn wit, en er zijn drie blondines bij. K3 zal in zijn vierde bezetting dus bijzonder hard lijken op de vorige drie versies. De CEO van Studio 100 heeft daar een dubbel gevoel bij, mediaprofessor Sofie Van Bauwel (UGent) noemt het "een gemiste kans".

Bijna 23.000 kandidaten voelden zich geroepen om de blonde zangeres Klaasje Meijer op te volgen bij K3. En hoewel Gert Verhulst meermaals benadrukte “dat het nieuwe K3’tje ook een man kon zijn”, is dat niet het geval. 4 vrouwen strijden nog voor een plek bij K3, van wie – niet toevallig - drie Nederlanders én drie blondines. 

Hanne en Marthe krijgen één van deze vier vrouwelijke finalisten naast zich als nieuwe K3-collega.

De halve finale is de eindhalte voor Belgische kandidaat Remi De Smet, ondanks al zijn podiumervaring, onder meer in grote Studio 100-musicals als “Robin Hood”. Hij zong samen met Marthe en Hanne de K3-klassieker "Alle kleuren". Een primeur, want het was de allereerste keer dat een jongen in de K3-formatie te zien was. "Het perfecte bewijs dat dit écht zou kunnen", aldus juryvoorzitter Gert Verhulst. Maar Remi haalt de finale van "K2 zoekt K3" toch niet.

Remi trad als eerste jongen ooit op in K3-formatie, met Marthe en Hanne in de halve finale van "K2 zoekt K3".

Ook exit voor Nederlander Luca Diez, na het nummer "Drums gaan boem" met Hanne en Marthe. De voorbije weken werd de lengte van Luca (hij is ruim 1,90m, red.) meermaals als argument aangehaald, waarom hij minder goed tussen Hanne en Marthe zou passen. Gert Verhulst vindt het K3-plaatje met Luca aan boord absoluut niet kloppen. "Net vader Abraham en twee smurfen, dit heeft voor mij nog maar weinig met K3 te maken."

"Luca past niet in het K3-plaatje", vindt juryvoorzitter Gert Verhulst.

“Het wringt een beetje, hoe dit gelopen is”, vindt Sofie Van Bauwel, professor media en gender (UGent). “Het gekende K3-verhaal wordt verdergezet, met iemand nieuw aan boord. Het doel is om iets herkenbaars te brengen, wat het publiek zeker leuk zal vinden. K3: dat zijn drie witte meisjes, met blond, zwart en ros haar: een hardnekkig beeld, dat moeilijk te doorbreken valt. Helaas.”

Het beeld van K3 valt helaas moeilijk te doorbreken.

Sofie Van Bauwel, prof. media en gender (UGent)

Studio 100-CEO Anja Van Mensel heeft “gevloekt dat er geen jongen in de finale zit”. “Veel mensen vinden dat jammer. Het was zowel voor het televisieprogramma als voor onze zoektocht leuk geweest. Zeker omdat onze insteek was: we willen van het “blond-zwart-ros”-stramien afstappen. Onze bewuste keuze was om niet per se hetzelfde te willen. Dat is niet gelukt, maar dat wil zeker niet zeggen dat we daarom minder tevreden zijn met de overgebleven finalisten.”

“Waren Remi en Luca niet de juiste jongens? Ze hebben talent, dus dat zou ik niet durven zeggen. Mijn persoonlijke voorkeur voor de nieuwe K3 was misschien wel drie meisjes, met een kandidaat met diverse achtergrond. Waren er onvoldoende kandidaten met dat profiel? Misschien”, geeft Van Mensel toe. 

De Nederlandse Chanel schopte het tot bij de laatste 15 "K2 zoekt K3"-kandidaten.

K3 is een sterk merk, maar niet sterk genoeg om het te veranderen, blijkbaar.

Anja Van Mensel, CEO Studio 100

“K3 is een sterk merk, dat is bij deze nog maar eens gebleken, maar niet sterk genoeg om het te veranderen. En daar begrijp ik het publiek ook in. Als je cola koopt, dan wil je cola krijgen. Maar onze zoektocht is oprecht: niéts is op voorhand beslist, het loopt zoals het loopt. Geen enkele kandidaat is een excuustruus, of kunstmatig lang aan boord gehouden”, benadrukt Van Mensel.

“De publieksjury doet wat ze doet, en de vakjury heeft open en eerlijk geoordeeld. En dat proces heeft geleid naar 4 meisjes - allemaal topkandidaten - onder wie drie blondines. Het brede publiek wil blijkbaar liefst drie meisjes bij K3. Dat is dubbel, want ergens is het ook fijn dat iets herkenbaars zo lang kan blijven bestaan”, aldus Studio 100. 

Talent en/of uiterlijk?

Maar mediaprofessor Van Bauwel heeft bedenkingen. “Een studiopubliek heeft mee gestemd, en er was een professionele jury: je zou dus kunnen zeggen dat de zoektocht objectief verlopen is. Maar is dat wel zo? Want wie is binnen de context van K3 de beste kandidaat? Spelen zang- en danstalent mee? Of toch vooral hoe iemand eruit ziet?”

Bij K3 moet je binnen een bepaald plaatje passen. Dat gaat om meer dan iemands uiterlijk: een look is door styling en make-up perfect maakbaar.

Anja Van Mensel, CEO Studio 100

Lag de nadruk te veel op het uiterlijk van de kandidaat-K3’tjes? “Het klopt dat je bij K3 in een bepaald plaatje moet passen, en dat dit in het programma vaak is gezegd. Misschien hebben we onvoldoende uitgelegd wat we daarmee bedoelen. Dat gaat om meer dan het uiterlijk, laat staan iemands haarkleur”, zegt Anja Van Mensel, CEO van Studio 100.

“Als iemand het K3’tje wordt, dan zal die er vanaf dan uitzien zoals een K’tje. Die look is perfect te creëren, als iemand erin slaagt om de boodschap van K3 oprecht uit te dragen. Als de roeping en het talent er zijn, dan is de rest via make-up en styling maakbaar, ongeacht wie je bent of hoe je eruit ziet. Wat we zoeken, is een uitstraling: hoe iemand beweegt, of die oogcontact maakt met een publiek en zelfzeker en geloofwaardig overkomt. Letterlijk: het volledige plaatje.”

"Diversiteit in de media: er is nog werk aan de winkel"

Hoe dan ook: Studio 100 maakt met de K3-zoektocht geen goede beurt, vindt mediaprofessor Van Bauwel. “Er is te veel aandacht gegaan naar het uiterlijk van de kandidaten en ze hebben hun diversiteitsverhaal niet waargemaakt. Maar ik geloof in hun goede bedoelingen. Al was de formule van deze zoektocht niet ideaal. De optie om te kiezen voor diversiteit binnen K3 is niet benut.”

“We zullen zien wat het publiek wil, als iedereen zich mag inschrijven”: dat was het idee achter de kandidatenoproep en het tv-format. Maar Studio 100 had ook bepaalde bevolkingsgroepen kunnen aanmoedigen om zich in te schrijven. Of ze hadden actief op zoek te gaan naar een ander type K3’tje, als aanvulling op Hanne en Marthe.”

Studio 100 maakt met de K3-zoektocht geen goede beurt. Ze hebben hun diversiteitsverhaal niet waargemaakt.

Sofie Van Bauwel, prof. media en gender (UGent)

“Maar Studio 100 heeft een formule gekozen, met alle gevolgen van dien. Al geloof ik oprecht dat het bedrijf bezig is met diversiteit. In recente liedjesteksten van K3 hoor je bijvoorbeeld een minder stereotiep wereldbeeld voor meisjes, dan in nummers van 20 jaar geleden.”

Er is hoe dan ook nog veel werk aan de winkel qua diversiteit in mediaproducties, zegt Van Bauwel. “Het publiek wil zichzelf herkennen op televisie: dat zei kandidate Chanel ook in “K2 zoekt K3”. Dat ze het als kind fijn had gevonden als er iemand in K3 had gezeten die meer op haar leek." 

"Zeker in kinderprogramma’s mogen we de boot niet missen. Maar die evolutie is beetje bij beetje aan de gang: in nieuwe Disneyproducties zitten niet meer alleen klassieke prinsessen. En ook Ketnet gaat op een natuurlijke manier om met diversiteit in beeld", besluit Van Bauwel. 

Eén van deze vier formaties wordt de nieuwe K3: bekijk hier de optredens van "K2" (Hanne en Marthe) met de vier kanshebbers om Klaasje op te volgen:

Meest gelezen