ImageGlobe

Meisje van 11 sterft na CO-vergiftiging in Evere

In Evere is een meisje van 11 jaar gestorven na een CO-vergifting. Het meisje werd samen met de rest van haar familie overgebracht naar het ziekenhuis, waar ze in de loop van de nacht is overleden. Oorzaak van de CO-vergiftiging is een slecht werkend verwarmingstoestel in de badkamer en onvoldoende ventilatie.

Gisteravond om 19 uur werden de Brusselse hulpdiensten opgeroepen voor een dringende interventie in een pand in de Frans Van Cutsemstraat in Evere. De hulpdiensten hadden bij aankomst als snel door dat er een CO-probleem was. Het voltallige gezin (ouders en 3 kinderen van 3, 4 en 11 jaar) werden naar het ziekenhuis overgebracht. De toestand van het oudste meisje was bij aankomst in het ziekenhuis zorgwekkend. In de loop van de nacht is ze gestorven. 

Slecht werkend verwarmingstoestel en onvoldoende ventilatie zijn oorzaak CO-vergiftiging

Walter Derieuw, Brandweer Brussel

Oorzaak van de CO-vergiftiging is een slecht werkend verwarmingstoestel in de badkamer. "De CO-vergiftiging was afkomstig van de waterverwarmer in de kleine badkamer", vertelt Walter Derieuw van de Brusselse brandweer. "Er was duidelijk ook niet voldoende ventilatie: er was te weinig aanvoer van verse lucht en een slechte afvoer van de verbrandingsgassen. De gasteller en boiler werden verzegeld." 

Alle verwarmingstoestellen in appartementsgebouw verzegeld

Ook in de rest van het appartementsgebouw werden alle installaties verzegeld. "De anderen appartementen in het gebouw beschikten over dezelfde configuratie in de badkamers", zegt Walter Derieuw. "Er is dan ook beslist om alle installaties in het gebouw te verzegelen. De betrokken families worden opgevangen door de politie en gemeentediensten." 

Meest gelezen