BMW

Vanaf 2022 verplichte laadpaal voor elektrische wagen bij elke nieuwbouw in VK: "Maar dat zal niet alles oplossen"

De Britse regering heeft beslist dat elke nieuwbouw vanaf 2022 verplicht een laadpaal moet hebben voor elektrische wagens. Die maatregel zou jaarlijks voor 145.000 nieuwe laadpalen moeten zorgen. Dat zal nodig zijn want vanaf 2030 mogen de Britten geen benzine- of dieselwagens meer kopen. Autojournalist Gert Verhoeven gaat na hoe haalbaar die snelle overgang naar elektrisch rijden is en maakt de vergelijking met België.

Door elke nieuwbouw vanaf volgend jaar te voorzien van oplaadinfrastructuur, wil de Britse regering van premier Boris Johnson de overgang naar elektrisch rijden vlotter laten verlopen. In Groot-Brittannië mogen er vanaf 2030 namelijk geen nieuwe benzine -en dieselwagens meer verkocht worden. De nieuwe wet moet er voor zorgen dat er voldoende infrastructuur zal zijn voor al die elektrische wagens.

De maatregel geldt voor nieuwe huizen en niet-residentiële gebouwen zoals kantoren en supermarkten, maar ook voor gebouwen die grootschalig gerenoveerd worden en meer dan 10 parkeerplaatsen overhouden. Volgens Gert Verhoeven, autojournalist voor onder andere VAB, moeten er toch nog een aantal zaken bekeken worden alvorens iedereen de overstap naar elektrische wagens kan maken. 

Extra laadpalen geen allesomvattende oplossing

“Heel wat mensen hopen dat extra oplaadpalen en wallboxen (laadpalen die als een kastje aan de muur gemonteerd zijn, red.) alles zullen oplossen. Maar dat is niet zo. Laadpalen zorgen er dan wel voor dat auto’s sneller opladen, een paal is en blijft maar zo krachtig als het stopcontact waar het op is aangesloten, en daar knelt het schoentje”, zo vertelt Verhoeven in “De wereld vandaag” op Radio 1. 

Volgens Verhoeven is het Britse netwerk nog niet in staat om alle wagens snel en tegelijkertijd op te laden. Als hij dat vergelijkt met België, ziet hij treffende gelijkenissen: “Mensen die nu elektrisch rijden, komen thuis en pluggen hun wagen in. Op dit moment zijn dat er niet al te veel, maar als iedereen de overstap maakt, wordt dat een probleem."

Iedereen gaat rond dezelfde tijd zijn wagen willen inpluggen, daar is ons netwerk niet tegen opgewassen

"Iedereen gaat namelijk rond dezelfde tijd zijn of haar wagen willen inpluggen: na het werk, terwijl ze koken en de was doen. Dat zal zorgen voor een serieuze piek in het verbruik, waar ook het Belgisch netwerk niet is tegen opgewassen. Onze stroomvoorraad is immers verspreid over 24 uur en niet geconcentreerd op die specifieke momenten.”

Eerder deze maand werd er al nagedacht over de gevolgen van laadpalen voor ons elektriciteitsnet:

Videospeler inladen...

Om die problematiek tegen te gaan, spreekt de Belgische overheid over een verplichting van laadpalen en wallboxen die rekening houden met de capaciteit van ieders thuisaansluiting, al is die vaak niet zo groot. Die zogenaamde slimme laadpalen houden ook rekening met de tijd en zijn in staat om laadsessies uit te stellen totdat huishoudelijke taken zoals koken en wassen voorbij zijn. 

"Mooi in theorie, niet handig in de praktijk"

“Dat is mooi in theorie, maar niet handig in de praktijk. Als je pas om 1 uur ’s nachts klaar bent en je om 7 uur ’s morgens je auto opnieuw nodig hebt, kan je maar 6 uur laden. Om je auto dan vol te krijgen, ga je het debiet (de sterkte van de stroom, red.) moeten vergroten. En ook daar wringt het schoentje."

“Dat maakt het ook zo dubbel: langs de ene kant zegt de overheid dat de CO₂-uitstoot omlaag moet, maar we zouden dan wel meer stroom verbruiken, ook op piekmomenten. Volgend jaar komt er een nieuw piektarief aan en moeten mensen nog meer betalen, zeker als ze deze overschrijden”, oppert Verhoeven. “Maar als dat niet gebeurt, houdt het netwerk het niet.” 

Laadpalen brengen hoge kosten mee

En dan is er nog niets gezegd over de kosten van de palen zelf, een wallbox kost al snel 1.000 tot 1.500 euro. “Al is de wallbox op zich slechts een klein gedeelte van de totale kostprijs”, aldus Verhoeven. “In de meeste huizen heb je een bestaand schakelbord dat daar rechtstreeks op aangesloten wordt. Dat schakelbord moet ook gevoed kunnen worden. Als je dat gewoon doet in een bestaand huis, is het debiet relatief klein waardoor je bijvoorbeeld maar aan 5 km per uur kan laden. Daar ga je dus niet ver mee komen.”

Bij de installatie van een wallbox komt heel wat extra kijken, waardoor de kosten al snel oplopen tot 4.000 euro

“De meeste mensen die een wallbox moeten laten installeren, gaan bovendien een verzwaring van hun installatie nodig hebben, een nieuw schakelbord en in sommige gevallen ook een nieuwe aansluiting en nieuwe keuring. De kostprijs loopt in dat geval al snel op tot 4.000 euro.”

In appartementen is dat nog veel minder evident, zo vertelt Verhoeven. “Daar komt een grote kabel binnen die gespreid wordt over de verschillende aansluitingen van de appartementen. Maar er zijn veel parkeergarages die niet over een deftige stroomvoorziening beschikken. De stroom die daar is, gaat dus zeer beperkt zijn, waardoor auto’s ook daar niet altijd aan de gewenste snelheden zullen opladen."

"Groot-Brittannië is te enthousiast"

Volgens Verhoeven zijn ze in Groot-Brittannië dan ook iets te enthousiast over de nieuwe wet: “Het aantal nieuwe laadpalen is een goede zaak, maar ik vergelijk het vaak met kraantjes in de woestijn: je kan heel veel kraantjes voorzien, maar als je weinig water hebt, gaat er maar weinig uitdruppelen. En daar stevenen we nu op af met onze laadpalen.”

Hoe lossen we dit dan op? “We hebben een bekabeld netwerk nodig dat een groter debiet aankan en pas dan gaat de elektrische auto bruikbaar zijn. Laat het vooral duidelijk zijn dat er toch nog een aantal dingen grondig bekeken moeten worden”, besluit Verhoeven. 

Meest gelezen