Vlaamse gamers en TikTok-influencers kanten zich tegen de sigaret

Kom op tegen Kanker lanceert in samenwerking met de bekendste Vlaamse gaming- en TikTok-influencers een oproep om jongeren van de sigaret te houden, met campagnes op hun eigen kanalen. Tabakspreventie is en blijft echt nodig: een nog altijd alarmerend deel van de jongeren in Vlaanderen, vooral uit het BSO, rookt regelmatig.

Uit de jaarlijkse leerlingenbevraging van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) blijkt dat 1 op de 20 jongeren tussen 12 en 15 jaar regelmatig rookt. Bij jongeren in BSO ligt dat aantal met 16,3 procent nog aanzienlijk hoger dan in het ASO, waar 4,2 procent van de jongeren aangeeft regelmatig naar sigaretten te grijpen. Het tabaksgebruik bij jongeren daalde de voorbije decennia wel, maar het probleem blijft en de jongeren zich nog altijd weinig bewust is van de ernstige gevolgen van roken.

Maar hoe dring je door tot een leeftijdsgroep die wil experimenteren en weinig luistert naar klassieke sensibiliseringscampagnes? Kom op tegen Kanker slaat de handen in elkaar met de Belgische 'gaming community' en de populairste TikTok-influencers. Alles gebeurt in hun eigen leefwereld en interesses, via hun vertrouwde kanalen, in hun eigen taal en met influencers waarmee jongeren zich kunnen identificeren.

#RIProken en #WhatTheSmoke

Publiekslieveling Arno the Kid, de broer van die andere bekende influencer, Average Rob, daagt Stefano Pinna, de gewezen wereldkampioen FIFA, uit. Een verloren zaak voor Arno, maar Stefano Pinna krijgt te kampen met een stevige handicap: Pinna’s FIFA-spelers moeten de wedstrijd aftrappen met de fysieke conditie en het uithoudingsvermogen van een roker. Met deze video wordt #RIProken deze week afgetrapt.

Een week later zullen de populairste Vlaamse TikTok-influencers een estafette lanceren onder de naam #WhatTheSmoke. Elke aflevering bestaat uit een sketch van een influencer die op een luchtige en ludieke manier een van de negatieve gevolgen van roken belicht. De verschillende sketches vormen samen een miniserie. De serie wordt mee gedragen door TagMag, het populaire online nieuwsplatform voor jongeren, én een gelijklopende radiocampagne op MNM.

Niet mee met TikTok? We leggen het je uit in 1 minuut:

Videospeler inladen...

"Eigen taal"

"Met onze klassieke antirookcampagnes bereiken we de jongeren niet. We spreken hen nu aan in hun eigen taal, op hun eigen media. Met een filmpje over een FIFA-kampioen, die te maken krijgt met een 'twist'. De TikTokkers zijn superenthousiast om mee te doen ook. Zij vertellen vanaf 2 december élk waarom roken een slecht idee is en op het einde vormt dat één verhaal", zegt Anke Berckmans, die de campagne opzette voor Kom Op Tegen Kanker.

Meest gelezen