Beeld: Netflix

Angèle openhartig in nieuwe Netflix-docu: "Mijn coming-out is van me gestolen, ik had er graag zelf over beslist"

Netflix heeft een documentaire over de Belgische zangeres Angèle (25) gelanceerd. Aan de hand van dagboekfragmenten, familievideo's en beelden achter de schermen vertelt ze over het plotse sterrendom en haar steile opmars. En die heeft ook een schaduwzijde: dat ondervond Angèle toen een Franse televisiepresentator onverwacht bekendmaakte dat ze voor het eerst een relatie heeft met een vrouw. "Zoiets intiems: dat had ik graag op mijn manier gedeeld", vertelt ze daarover.

Angèle maakte in de zomer van 2020 definitief een einde aan alle geruchten. Met een foto en een duidelijke boodschap op Instagram vertelde ze dat ze "een vrouw is die van andere vrouwen houdt". En ze maakte met een speelse emoji ook de identiteit van haar partner bekend: Marie Papillon, een Franse actrice en maker van humoristische onlinevideo's.

Maar los van die Instagrampost - die een massa negatieve reacties uitlokte online -  had de Franse televisiepresentator Cyril Hanouna Angèle al "geout", door te vertellen dat paparazzi haar hadden gespot op date met een vrouw. Voor het eerst blikt de zangeres in de Netflixdocumentaire terug die pijnlijke periode. Papillon zelf komt enkel (quasi) onherkenbaar in beeld.

"Hij heeft me uit de kast getrokken, door op tv te zeggen dat ik met een vrouw samen was. Iets wat op dat moment voor mezelf al moeilijk te begrijpen was. Iets heel intiems ook, dat misschien wel tot familiale problemen had kunnen leiden", zegt Angèle emotioneel. 

De zangeres heeft in het verleden onder meer een relatie gehad met Léo Walk, een Franse danser/choreograaf/model. Ze weet pas sinds haar 23e dat ze biseksueel is. 

"Er zijn nu eenmaal weinig rolmodellen. En dan is mijn coming-out nog eens van mij gestolen, terwijl ik als zangeres niet enkel mijn eigen familie onder ogen moet komen, maar ook de mening van een publiek moet trotseren."

Als ik als 16-jarige meer LGBTQ-rolmodellen had gehad, dan had ik niet zo lang tegen mezelf gelogen. En uiteindelijk is iemands geaardheid géén nieuws. 

"Jongeren hebben niet voor niets schrik om uit de kast te komen, want de gevolgen kunnen groot zijn. Daarom is het goed dat er rolmodellen zijn. Het is belangrijk dat verliefd zijn, wordt genormaliseerd, ongeacht het geslacht van je partner. Iemands geaardheid is géén nieuws", zegt Angèle met klem. 

"Ik had graag zelf het moment van mijn coming-out gekozen, en de manier waarop. En als ik meer rolmodellen had gehad op mijn 16e, dan had ik niet zo tegen mezelf gelogen." Maar alle gedoe rond die relatie heeft Angèle geïnspireerd voor het nummer "Ta reine", met daarin de veelbetekenende tekst: "zelfs als twee koninginnen samen niet echt aanvaard worden."

De tol van bekende ouders en het schandaal rond broer Roméo Elvis

De Netflix-documentaire vertelt chronologisch het verhaal van Angèles plotse doorbraak. Met veel fragmenten van homevideo's recht uit haar kindertijd, gemaakt door Angèles ouders, thuis in Linkebeek. We zien Angèle in haar tienerkamer, en ze filmt tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020, bij haar thuis in Parijs. Ook op gênante momenten, wanneer haar hondje Pepete de boel onderplast bijvoorbeeld. 

Ook de band met haar even muzikale broer, rapper Roméo Elvis, komt aan bod. Hun relatie wordt op de proef gesteld, wanneer Elvis moet toegeven dat hij schuldig is aan aanranding. "Ik ben op een uitnodiging ingegaan die er geen bleek te zijn", zegt de rapper daarover.

Angèle voelt de druk om haar broer publiekelijk te veroordelen op sociale media, vertelt ze. En daar heeft haar  lied "Balance ton quoi" - dat kort daarvoor tot feministische hymne wordt gebombardeerd bij straatprotesten tegen grensoverschrijdend gedrag - alles mee te maken.

"Ik ben in die periode gedurende drie maanden amper het huis uit geweest. Alsof ik verantwoordelijk was, voor wat er gebeurd was. Alsof ik mee moest boeten. Alsof het niet moeilijk genoeg was om te horen wat er gebeurd was, en om mijn broer in die situatie te zien. Ik weet maar al te goed dat een lied als "Balance ton quoi" geen zaken kan veranderen, maar het bewustzijn rond dat thema wel kan vergroten."

Angèle en broer Roméo Elvis timmeren allebei aan een muzikale carrière, en traden onder meer al samen op tijdens de MIA's.
James Arthur Photography

Bekende ouders hebben was dubbel. Ik ben altijd vertrouwd geweest met roem, maar ik groeide op in hun schaduw.

Angèle blikt met veel warmte terug op haar jeugd in een creatief nest, met een comédienne als moeder en een muzikant als vader. Al was er ook een keerzijde aan hun succes, vindt de zangeres.

"Hun succes beperkte zich tot België, maar ik had toch het gevoel dat we opgroeiden in hun schaduw. "Ik ben maar de dochter van", dacht ik.  Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik me moest bewijzen." 

Kort na de release van haar debuutsingle "La loi de Murphy" in 2017 kampt Angèle trouwens met paniekaanvallen, door haar plotse en overdonderende succes. "Het was tegelijk wat ik altijd had gewild, maar ik was ook bang voor wat er mij te wachten stond."

Vader Serge Van Laeken, bekend onder zijn artiestennaam Marka, geeft toe "dat onze kinderen onder onze roem hebben geleden, alleen wisten we dat destijds niet", zo klinkt het. "Maar nu zijn de rollen omgedraaid, en ben ik vooral "de vader van"." Al heeft Angèle zich daar naar eigen zeggen "al voor verontschuldigd".

Comédienne Laurence Bibot en muzikant Marka, de ouders van Angèle en Roméo Elvis, zijn allebei bekende figuren in Franstalig België.

De documentaire "Angèle" is integraal te bekijken via Netflix.

Meest gelezen