Foto: Radio 2

Gezin ontsnapt aan brand in Booischot: "Rookmelder heeft het gezin gered"

Een gezin uit Booischot, uit Heist-op-den-Berg, is vanmorgen vroeg gewekt door een rookmelder omdat er brand was ontstaan in hun woonkamer. De moeder en een klein kindje konden het huis op tijd ontvluchten, de vader heeft de brand zelf geblust. "Zonder rookmelder had dit helemaal anders kunnen aflopen", zegt Gert Vanleeuw van brandweerzone Rivierenland. 

De brand onstond rond 5.40 uur in een tweewoonst aan de Groenstraat in Booischot. Het gezin, dat lag te slapen op de eerste verdieping, werd gewekt door een rookmelder. De moeder en een klein kindje geraakten op tijd het huis uit en bleven ongedeerd. De brand was ontstaan in de woonkamer op het gelijkvloers, vermoedelijk door een kaars. 

De vader van het gezin kon het vuur zelf blussen. "Toch wel verbazend dat de man de brand nog heeft kunnen blussen, als je ziet dat de schade aanzienlijk is", zegt Gert Vanleeuw van de brandweerzone Rivierenland. De vader van het gezin heeft teveel rook ingeademd en is naar het ziekenhuis gebracht. De moeder en het kindje worden opvangen bij familie. "De rookmelder heeft het gezin gered", vertelt de brandweerman nog. "Zonder rookmelder had dit helemaal anders kunnen aflopen."

Meest gelezen