Een winkelkarretje met een horizontale handgreep blijkt beter voor de portemonnee dan eentje met een verticale.
Photo by Markus Spiske on Unsplash

Klanten geven minder uit met klassieke winkelkarretjes omdat ze andere spieren gebruiken, blijkt uit studie

Klanten in een supermarkt zijn geneigd minder uit te geven als ze winkelen met een traditioneel winkelkarretje met een horizontale handgreep dan wanneer ze een winkelkarretje gebruiken met parallelle, verticale handgrepen. Uit een studie blijkt dat ze bij dat laatste type wel 25 procent meer uitgeven en dit omdat ze dan andere armspieren gebruiken. 

De studie bekeek hoe het gebruik van een traditioneel winkelkarretje met een horizontale handgreep - zoals je die nu vindt in de supermarkten - meer de triceps-spier in de arm activeert, terwijl het nieuw ontworpen winkelkarretje met parallelle, verticale handgrepen - een beetje zoals die van een kruiwagen - meer de biceps activeert. Dat bleek uit EMG-onderzoek dat de elektrische activiteit van de spieren meet. 

Eerder psychologisch onderzoek had al aangetoond dat de activering van de triceps geassocieerd wordt met het afwijzen van dingen waar we niet van houden - bijvoorbeeld als we iets wegduwen of van ons weg houden -, terwijl activering van de biceps geassocieerd wordt met zaken waar we wel van houden - bijvoorbeeld als we iets naar ons toe trekken of dicht bij ons lichaam houden.  

Toen ze de nieuw ontworpen winkelkarretjes uittestten op consumenten in een supermarkt, stelden de onderzoekers vast dat mensen met een karretje met parallelle handgrepen meer producten kochten en 25 procent meer uitgaven dan mensen met een gewoon winkelkarretje.   

Een winkelkarretje zoals we die nu vinden in supermarkten, met een horizontale handgreep (bovenaan) en het nieuwe winkelkarretje met twee parallelle handgrepen (onderaan).
Bayes Business School

Fabrikanten winkelkarren verrast door resultaat

De bevindingen van de studie wijzen erop dat winkeliers waarschijnlijk meer zouden verkopen en meer winst zouden maken, als ze de consumenten winkelkarretjes met parallelle handgrepen zouden ter beschikking stellen. Consumenten die gewone winkelkarretjes gebruiken, zullen immers waarschijnlijk hun uitgaven beter controleren. 

Uit interviews bleek dat de belangrijkste fabrikanten van winkelkarren nog niet overwogen hadden parallelle handgrepen te gebruiken op hun karretjes en dat ze verrast waren te horen dat de plaatsing van de handgrepen een invloed op de aankopen kon hebben.   

En traditioneel winkelkarretje op een parking.
Photo by David Clarke on Unsplash

"Onze koopspieren losmaken"

"Het is schokkend te ontdekken dat een kleine verandering in de plaatsing van de handgrepen zo'n grote invloed kan hebben op de uitgaven van de klanten. De handgrepen maken letterlijk dat we onze koopspieren losmaken", zei Zacharia Estes, professor marketing aan de Bayes Business School van de City University London en de leider van de studie. 

"Hoewel covid de verkoopcijfers van Black Friday in 2020 flink heeft doen dalen, kunnen we nu verwachten dat de winkels dit weekend overrompeld zullen worden door consumenten die een voorraad willen inslaan voor de feestdagen. Maar het lijkt erop dat de handelaars een kans laten liggen als ze hun verkoop zelfs nog meer willen doen stijgen", zei hij. 

Na een terugval van de verkoop in winkels in 2020, wordt nu verwacht dat de offline verkoop op Black Friday in het Verenigd Koninkrijk met 7,3 procent zal stijgen tegenover vorig jaar en dat er in winkels meer dan 4 miljard euro zal uitgegeven worden. Verwacht wordt dat de verkoop over het hele weekend meer dan 10 miljard zal bedragen, een record. 

"Omgekeerd kunnen de resultaten van de studie ook zeer nuttig zijn voor de consumenten, nu Kerstmis voor de deur staat. Als ze hun koopuitstapjes tot een minimum willen beperken en al hun geschenken in één keer willen kopen, kunnen ze hun biceps laten werken om dingen in hun karretje te leggen. Als ze echter hun uitgaven tot een minimum willen beperken, kunnen de traditionele winkelkarretjes werken als een welkome en onverwachte rem om overbodige aankopen uit het karretje te houden", zo zei Estes. 

De studie van professor Estes en Mathias Streicher, hoogleraar aan de afdeling managment en marketing van de Universität Innsbruck, is gepubliceerd in het Journal of Marketing. Dit artikel is gebaseerd op een persbericht van de City University London. 

Meest gelezen