Foto: Radio 2

Proximus bouwt telecomstraatkasten om tot laadpalen voor elektrische auto's

In Mechelen zullen verschillende straatkasten van Proximus worden omgebouwd tot laadpalen voor elektrische auto's. Doordat wordt overgeschakeld van de koperen kabel naar glasvezelkabel, komt er plaats vrij in die laadkasten. Het gaat om een proefproject dat vier maanden zal duren. In Vlaanderen komen er 3500 straatkasten van Proximus in aanmerking om te bouwen tot oplaadstations, goed voor 7000 laadpunten. In Mechelen komen er op die manier minstens 70 laadpunten voor elektrische auto's bij.

In Mechelen werd vandaag de eerste telecomlaadkast omgebouwd tot laadpunt voor elektrische wagens. Het gaat om een proefproject van Proximus en de stad Mechelen, met ondersteuning van Fluvius, de netbeheerder van het gas- en elektriciteitsnet. Proximus gaat in Mechelen onderzoeken of die kasten kunnen dienen om laadpaaltjes voor elektrische wagens van stroom te voorzien. 

8 kasten in Mechelen

Extra laadpalen zijn nodig, want vanaf 2029 moeten alle aangekochte nieuwe wagens elektrisch zijn. Vlaanderen wil tegen dan 66.000 publieke laadpunten realiseren.  "We moeten die elektrificatie snel doen, om te zorgen dat de CO2-uitstoot naar beneden gaat", zegt Bart Somers, minister van Binnenlands bestuur en titelvoerend burgemeester in Mechelen. "Mechelen is op dat vlak al goed bezig. Op dit moment zijn er al 278 laadpunten. Recent werd het winkelcentrum Malinas geopend met 10 laadpalen, goed voor minstens 20 laadpunten. Nu hebben we dit project met Proximus. Vandaag gaat het om de eerste laadpaal, maar op korte termijn breiden we dit uit naar 8 locaties."

Proximus onderzoekt nu of het een deel van zijn netwerk van ruim 28.000 straatkasten kan omvormen tot voedingspunt van oplaadpunten voor elektrische voertuigen.  De glasvezeltechnologie zal op steeds meer plaatsen het kopernetwerk vervangen, waardoor er ruimte vrijkomt in de straatkasten. Met beperkte technische ingrepen kan die ruimte worden benut om op een vrij eenvoudige manier bijkomende laadinfrastructuur te creëren. In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk werden gelijkaardige initiatieven gelanceerd.

Bedoeling is dat een bewoner maximum één straat ver een laadpunt zou hebben
Dirk Lybaert, secretaris-generaal Proximus

In Vlaanderen komen 3.500 straatkasten van Proximus in aanmerking om om te bouwen tot oplaadstations, goed voor 7000 laadpunten. "Waarom maar 3.500? Niet alle straatkasten zijn geschikt", zegt Dirk Lybaert, secretaris-generaal van Proximus. "De ligging is belangrijk. Er moeten voertuigen kunnen parkeren, en ze moeten in een gebied liggen waar we bezig zijn met de uitrol van glasvezel. Maar ze hebben interessante troeven. Straatkasten vind je vandaag vlakbij woningen, bijna op elke hoek van de straat. Wat we beogen is dat een bewoner maximum één straat ver een laadpunt zou hebben."

Meest gelezen