Moederbedrijf callcentrum na aantijgingen van fraude: "Onderzoek besteld, contacttracers via andere centra aan het werk"

Het moederbedrijf van het callcentrum waar mogelijk fraude werd vastgesteld omtrent de contactopsporing gaat een onafhankelijk onderzoek bestellen. Dat laten ze weten in een schriftelijke reactie. Volgens het bedrijf heeft de stopzetting van de samenwerking door de overheid geen invloed op de tracingcapaciteit, want de werknemers zelf gaan via andere centra aan het werk. 

Het Agentschap Zorg & Gezondheid liet afgelopen weekend weten dat de samenwerking met de tracingcentra van "Yource" zijn stopgezet. Specifiek gaat het over "Mifratel", dat is het Belgische dochterbedrijf van "Yource". Er waren bij Zorg & Gezondheid meldingen binnengekomen over fraude. Zo moesten werknemers consequent aanduiden dat ze ook voor het project rond de contactopsporing aan het werk waren, terwijl ze eigenlijk voor andere projecten bezig waren. Het Agentschap stapte ook naar het gerecht. 

Extern onderzoek besteld

Bij "Mifratel" komt er geen antwoord op onze pogingen tot contact. "Yource" reageert wel. "Mifratel is negatief in het nieuws geweest in verband met een opdracht voor het bron- en contactonderzoek in Vlaanderen", aldus het persbericht. "We zijn daar enorm van geschrokken omdat dit absoluut niet in lijn is met waar wij als Yource voor staan. We hebben ook meteen vervolgacties ondernomen. 

"We hebben een gespecialiseerd extern forensisch onderzoeksbureau ingeschakeld om verder onderzoek te doen en we wachten de resultaten van dit onderzoek af. Mochten we onterecte facturen hebben gestuurd naar de Vlaams overheid, zullen we die bedragen uiteraard terugbetalen."

Mochten we onterechte facturen hebben gestuurd naar de Vlaamse overheid, zullen we die uiteraard terugbetalen

Persmededeling "Yource"

Niet minder contacttracers

Nu het Agentschap een contract met een van de contactcentra stopzette, zijn er dan nu ook minder contacttracers aan het werk? Neen, lijkt het antwoord. In hun tekst laat "Yource" verstaan dat de medewerkers op het project over de contacttracing bij "Mifratel" nu aan het werk zijn via andere callcentra, via een uitzendformule.

Volgens de eerste aanwijzingen in het onderzoek zouden de medewerkers geen schuld treffen, maar zou de opdracht tot vervalsing gekomen zijn van hogerhand. Ook Joris Moonens, van het Agentschap Zorg & Gezondheid, laat weten dat er geprobeerd wordt om de contacttracers van "Mifratel" onder te brengen bij andere callcentra. 

Meest gelezen