Noodcentrale 112 in nood: "Veel te weinig mensen om de duizenden oproepen te beantwoorden"

Er is een groot personeelstekort in de noodcentrales waar je terechtkomt als je het nummer 112 belt. Ook in de centrale voor Vlaams-Brabant, in Leuven, zijn er te weinig mensen om de vele oproepen te beantwoorden. Om de hoge werkdruk aan te kaarten zijn er in enkele noodcentrales de voorbije dagen stiptheidsacties gehouden. 

De noodcentrale van het nummer 112 krijgt miljoenen oproepen per jaar. "Tijdens een weekend zijn dat er makkelijk een duizendtal", zegt John Pollet, vakbondsafgevaardigde van het ACV. "En op sommige weekenddagen zijn we maar met een, twee of drie mensen in de centrale. Het probleem van het personeelstekort is niet nieuw, dat sleept al jaren aan."

Complete chaos

De operatoren in de noodcentrale moeten in het weekend zowel de oproepen van 112 beantwoorden als die van sommige huisartsenwachtposten, via het nummer 1733. "De administratieve afhandeling van die oproepen vraagt veel werk", stelt Pollet. "Stel je voor dat daar nog eens oproepen voor noodweer of wateroverlast bijkomen via het nummer 1722, dan is de chaos compleet. Op zulke dagen kunnen onze operatoren niet volgen. De werkdruk is verdubbeld terwijl er niet veel extra mensen zijn bijgekomen. " 

Aanwervingen

Om het acute personeelstekort op te vangen worden er nu 15 nieuwe mensen gezocht. Maar de vakbondsman blijft achterdochtig. "De werkdruk is erg hoog en veel mensen geven er de brui aan.  Ik vraag me af of we genoeg kandidaten zullen vinden. De oproepen voor de huisartsenwachtposten nemen explosief toe, zeker tijdens deze coronacrisis. Ik ben een beetje bang voor de toekomst", besluit Pollet. 

Beluister hier het gesprek met John Pollet:

Meest gelezen