Jesse Willems

"Geen wetenschappelijk bewijs dat we onveilig werken, dus laat ons open": cultuursector verzet zich fel tegen sluiting 

Nu er op de tafel van het Overlegcomité morgen (opnieuw) een gedeeltelijke sluiting van de cultuursector ligt, laat de sector van zich horen. Ze zijn boos, en pikken dit voorstel niet. "We zijn geen bron voor besmettingen, en we kunnen veilig publiek ontvangen, dus laat ons dat vooral doen", zo klinkt het in een open brief namens de brede culturele sector. Enkele Brusselse cultuurhuizen formuleren het nog sterker: "we werken veilig, dus we werken verder."

Het spervuur aan open brieven en persberichten uit het culturele veld begon deze namiddag met een open brief namens de brede cultuursector. Meer dan 200 cultuurhuizen, organisaties en artiesten hebben die intussen ondertekend. Dat de politiek zonder enig overleg met de sector een gedeeltelijke sluiting opnieuw op tafel legt, zet kwaad bloed. 

"We zijn verrast door de communicatie van minister van Cultuur Jan Jambon, omdat we hierin niet geraadpleegd zijn, ondanks het goede overleg met de politiek de voorbije 1,5 jaar. En omdat er een gebrek is aan wetenschappelijk materiaal en feiten die onderbouwen dat de cultuursector niet veilig zou werken", zegt Frederik Sioen namens de hele sector. 

"Hebben we begrip voor de stijgende coronacijfers? Absoluut. Maar we moeten open blijven, voor de mensen die in onze sector werken én het publiek. Als er feiten zijn waaruit blijkt dat we niét veilig zouden werken: laat het ons in eerste instantie weten, dan kunnen we beslissingen nemen die ergens op gebaseerd zijn."

"Er zit geen regelmaat of structuur in de manier waarop men voortdurend de regels aanpast", zegt Stany Crets in "Het journaal":

Videospeler inladen...

Het knipperlichtbeleid, de ene week zijn we veilig en de andere week niet, heeft nu al gevolgen. Evenementen worden volop afgelast, de ticketverkoop valt weer stil.

Frederik Sioen namens de cultuursector

"Het knipperlichtbeleid, dat is nefast voor ons. De ene week krijgen we nog te horen dat we veilig kunnen werken, en bevestigt Cultuurminister Jambon dat ook, en nu komt hij daarop terug. Terwijl we een pak testevenementen hebben georganiseerd - we wachten officieel nog altijd op die resultaten", aldus Sioen. 

"Er zijn maatregelen genomen qua ventilatie, mensen dragen een mondmasker binnen en zitten neer. Het paniekvoetbal van gisteren doet onze sector opnieuw in elkaar stuiken. De ticketverkoop stokt, er zijn veel annulaties. Dus het kwaad is geschied, ook al is er formeel nog niets beslist. Dit is broodroof. Een totaal schizofrene situatie, die mentaal én financieel doorweegt", vat Sioen samen. 

"Het is chaos in onze sector. We zullen nog lang met het coronavirus moeten samenleven, dus laat ons gaan voor een werkbaar model, op lange termijn, in overleg met de politiek."

Bioscopen spreken over "absurde toestand", Brusselse cultuurhuizen "werken veilig, dus blijven open"

Hoewel het momenteel nog niet duidelijk is of de bioscopen ook tijdelijk de deuren weer moeten sluiten - in het advies van de experten gaat het over binnenevenementen vanaf 200 bezoekers - laat de sector alvast klaar en duidelijk weten dat ze open willen blijven. Dezelfde redenering daar: we kunnen veilig werken, dus we willen dat ook doen.

De Belgische filmdistributeurs (Film Matters Belgium) en de bioscoopuitbaters (Federatie van Cinemas van België) vinden een sluiting van cinemazalen niet aan de orde, omdat recente studies er niet op wijzen dat die plaatsen besmettingshaarden zouden zijn.  Ze pleiten ervoor om bioscopen open te houden, met coronapas plus mondmasker tijdens de voorstelling.

 "Het is wetenschappelijk bewezen dat bioscopen en andere culturele gelegenheden geen besmettingsrisico's inhouden en wij geloven dat zij een fundamentele rol spelen om de bevolking te helpen deze moeilijke maanden met een gerust hart door te komen", zo schrijven beide organisaties in een persbericht.

We beleven een akelig déjà-vu-gevoel, rond een voorstel dat op geen enkele wetenschappelijke evidentie is gestoeld.

De Munt, Bozar, BNO, Théâtre National, KVS en het Kaaitheater

Zes Brusselse cultuurhuizen formuleren het in hun boodschap nog iets feller. "Wij werken veilig, dus wij werken verder", zeggen De Munt, Bozar, BNO, Théâtre National, KVS en het Kaaitheater. Hoe letterlijk ze dat bedoelen, valt nog af te wachten. 

Maar de organisaties zijn razend en vinden het jammer dat veel zaken nu over dezelfde kam worden geschoren. Ze benadrukken dat er geen wetenschappelijke bewijzen zijn dat de cultuursector onveilig is, en dat er dus ook geen reden is om (alweer) te sluiten.

"Wij beleven een akelig déjà-vu rond een voorstel dat op geen enkele wetenschappelijke evidentie is gestoeld. Nu het publiek de toegang tot cultuur ontzeggen terwijl het voor iedereen duidelijk is dat de gevaarlijkste besmettingshaarden niet daar te vinden zijn, voelt uitermate arbitrair aan", klinkt het.

"De pandemie tast het lichaam aan, maar ook de geest. Voor het eerste hebben we veiligheidsmaatregelen genomen. Voor het tweede hebben wij een remedie. Laat cultuur open: de samenleving heeft ons nodig."

Beleidsmakers, herpak u!

overlegKunstenorganisatie (oKo), verenigt de professionele kunstensector

Ook oKo, dat de professionele kunstensector vertegenwoordigt, hekelt het voortdurend wijzigende beleid, dat niet gebaseerd is op feiten. "Beleidsmakers, herpak u!", zo klinkt het in hun persbericht.

"Dat er om de haverklap nieuwe en drastische maatregelen gelanceerd worden zonder te onderbouwen of die ook daadwerkelijk doeltreffend zijn, is de klap te veel voor een sector die nu al maanden de rekening van het politieke paniekvoetbal moet betalen. Ondanks alle inspanningen om cultuur veilig te organiseren. Ondanks nul bewijs van besmettingen bij cultuurevenementen. Niemand begrijpt dit nog", aldus oKo. 

"We willen duurzame, structurele en geloofwaardige maatregelen, die gestoeld zijn op onderzoek en feiten. Want dat het bij ons zoveel onveiliger zou zijn dan in andere domeinen, dat pikken we niet meer."

Dit is de integrale open brief van de cultuursector:

De onverwachte en niet besproken aankondiging over een mogelijke sluiting van de culturele sector, zet de Gentse cultuursector aan tot volgend gezamenlijke standpunt. Dit krijgt ook navolging in de rest van Vlaanderen. 

Dat het virus ons onverwacht verschalkt, valt niemand te verwijten. Onwetendheid is menselijk en hoort bij een pandemie. Alleen, corona dwarsboomt nu al anderhalf jaar ons leven en nog steeds vertelt niemand ons waar het op staat. Waar gebeuren de meeste clusterbesmettingen? Wat is het risico voor CST-gecontroleerde mensen die in een geventileerde zaal met mondmasker naar een voorstelling kijken? Hoeveel vrij spel krijgt het virus bij een nightlife-event wanneer iedereen vooraf een negatieve zelftest aflegt? Zijn er bewijzen van gestegen besmettingen na een museumbezoek? 

Veel politieke maatregelen lijken door het uitblijven van elke feitelijke onderbouw, ingegeven door improvisatie en paniekvoetbal, door het afwegen van het minste kwaad, de weg van de minste weerstand. Moet politiek niet gericht zijn op het bereiken van het beste resultaat?

Iedereen is bereid om zich aan maatregelen te houden die gestoeld zijn op feiten. Na 18 maanden covid lijkt ons dat een redelijke vraag. Gisteren werd weer eens een idee gelanceerd om alle binnenevenementen te annuleren. Wacht! En waarom? Door gebrek aan wetenschappelijke onderbouw, komt dit nog maar eens over als een willekeurige maatregel. “We moeten toch iets doen.” 

Je kan niet verwachten dat duizenden mensen die dagelijks hun hart en ziel steken in de cultuur-, sport- en evenementensector en de honderdduizenden bezoekers per dag, nog langer dit spel van symboolpolitiek meespelen? Zo’n beslissing insinueert dat de de motor van de besmettingen bij de cultuur-, sport- en evenementensector ligt. Als dat zo is, dan hadden ze ons al in oktober moeten sluiten. Als die bewijzen er zijn, dan gaan we meteen dicht. Alleen, die zijn er (nog steeds) niet.

 In het voorjaar werden tientallen testevenementen georganiseerd. Wat waren de resultaten daarvan? Wat hebben we geleerd over sneltests, ventilatie, social distancing? Heel wat zalen hebben onderbouwde dossiers gemaakt om een CIRM-attest (Covid Infrastructure Risk Model) te bekomen van én de burgemeester én de minister van cultuur. Er werd ingezet op beperkte capaciteit, stewards, ventilatie, hygiënemaatregelen, afstandsregels, communicatie, … Recent werden sneltests ingevoerd in de nightlife sector. De paniekcommunicatie van gisterenmiddag laat uitschijnen dat dit maar om te lachen was. 

We gaan met het virus moeten leren leven. Dat is duidelijk. Desnoods nog jaren. Willen we dat samen doen, dan is een onderbouwd beleid richtinggevend en de erkenning van ieders nood aan sociale contacten, aan schoonheid en wijsheid, essentieel. De culturele sector is hier een bondgenoot, geen vijand. Ons nu sluiten lost niets op. Het biedt geen enkel perspectief en is hoogstens het bewijs van ongefundeerde spierballenpolitiek. Dat bewijs willen wij niet langer leveren. 

Onze sector heeft van bij het begin een volwassen houding aangenomen om te leren leven met het virus. Ondanks de voortdurende bokkesprongen in regels en regelgeving. Voor onze kunstenaars, onze werknemers en ons publiek moeten we ophouden met een knipperlichtbeleid. 

Daarom heeft de cultuursector beslist om op een veilige manier open te blijven. Al was het maar om duizenden mensen in deze onthutsende tijden toch enig houvast en perspectief te bieden. 

Meest gelezen