Vlaamse Energieleverancier failliet door hoge energieprijzen, topman: "Dit hadden we niet kunnen voorzien"

Het bedrijf Vlaamse Energieleverancier vraagt het faillissement aan. De leverancier die groene stroom en gas verkoopt in Vlaanderen aan particulieren en bedrijven heeft zo'n 70.000 klanten. De hoge energieprijzen werden het bedrijf fataal.

De laatste maanden zijn de elektriciteitsprijzen en vooral de gasprijzen enorm gestegen. Dat geldt niet alleen voor particulieren en bedrijven, maar ook voor energieleveranciers die zelf geen energie produceren zoals Vlaamse Energieleverancier.

Vlaamse Energieleverancier kocht zijn stroom en gas op de kortetermijnmarkt, maar moet daar al maandenlang heel veel voor op tafel leggen. Die hogere inkoopprijzen konden ze te weinig doorrekenen aan hun klanten.

Vlaamse Energieleverancier werd pas actief in 2019 als prijsbreker. Morgen leggen ze de boeken neer bij de ondernemingsrechtbank in Brussel. Dan zal wellicht de Vlaamse energieregulator (VREG) meer uitleg geven over de zaak. Het laatste faillissement van een grotere speler in de Belgische energiemarkt was Belpower in 2018.

Stijn Lenaerts, de CEO van Vlaamse Energieleverancier, heeft al gereageerd op het faillissement: "De extreme energieprijzen die we nu meemaken, waren niet te voorzien", zegt Lenaerts, die verwijst naar "atypische en uitzonderlijke prijsevoluties" in de markt.

"De uitdagingen om de wintermaanden te overbruggen, zijn helaas te groot geworden voor de Vlaamse Energieleverancier. We hebben daarom de erg moeilijke beslissing moeten nemen om onze activiteiten stop te zetten en de boeken neer te leggen."

Voorkomen dat andere leveranciers in de problemen komen
General Manager FEBEG

FEBEG, de federatie van de Belgische elektriciteits- en gasbedrijven, benadrukt dat de stijgende prijzen op de groothandelsmarkten voor gas en elektriciteit ernstige gevolgen hebben voor burgers, bedrijven, maar dus ook voor de energieleveranciers in België en Europa.

"Intussen heeft deze prijsverhoging geleid tot ongeveer 25 faillissementen van leveranciers in het Verenigd Koninkrijk (3 miljoen getroffen klanten), vier in Nederland, maar helaas ook tot een tweede faillissement op de Belgische markt", aldus FEBEG.

"In deze moeilijke financiële context voor de leveranciers is het ook belangrijk te voorkomen dat de huidige situatie andere leveranciers in de problemen brengt", zegt Marc Van den Bosch, general manager van FEBEG. "Het gaat om de duurzaamheid van een concurrerende en innovatief commerciële sector die in staat is zijn klanten te ondersteunen en te begeleiden bij de energietransitie."

Wat als een energieleverancier failliet gaat?

De klanten van het bedrijf zullen niet zonder stroom of gas vallen. In het geval van een faillissement bij een energieleverancier treedt netbeheerder Fluvius op als noodleverancier. Fluvius zal de gedupeerde klanten wel vragen zo snel mogelijk over te stappen naar een commerciële leverancier. 

De kans is wel groot dat ze meer gaan moeten betalen voor hun energie dan nu, want ze zullen een nieuw contract moeten afsluiten en de energieprijzen zijn momenteel erg hoog. De voorwaarden zullen dus wellicht minder gunstig zijn dan bij hun huidig contract.

En wat met hun voorschotten? In het geval van een faillissement wordt een curator aangeduid die het proces opvolgt en de nodige afspraken tussen de leverancier en de klanten treft. Klanten van de failliete leverancier kunnen zich dan als schuldeiser opstellen en hun voorschot terugvragen.

Toch is het weinig waarschijnlijk dat ze het volledige bedrag terugkrijgen, zei Melissa Vanmeenen, professor Insolventierecht en vicedecaan aan de UAntwerpen, in oktober, toen al bleek dat "een kleine Vlaamse leverancier" met een betalingsachterstand kampte.

"De schuldeisers moeten wachten tot de afrekening van het faillissement of er nog iets te rapen valt." Daarnaast genieten de klanten niet van een speciaal beschermingsfonds zoals wel het geval is wanneer een bank failliet wordt verklaard.

Waarom gaat precies deze energieleverancier failliet en wat betekent dat nu voor de klanten? Onze energiespecialist Luc Pauwels geeft uitleg.

Videospeler inladen...

Provincie Oost-Vlaanderen laat klanten groepsaankoop niet in de steek

De provincie Oost-Vlaanderen betreurt de situatie van de 70 000 betrokken klanten, in het bijzonder de 26.000 klanten die via de provinciale groepsaankoop intekenden op een contract bij deze leverancier.
De provincie startte meteen een intern overleg en had al een eerste contact met netbeheerder Fluvius en de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt).

"Als provincie zetten we maximaal in op het ontzorgen van onze burgers. Ook na de groepsaankoop blijven we dit doen. We zullen dit zeker opvolgen en hen het nodige advies geven", zegt gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor Energie.

Klanten kunnen in ieder geval rekenen op een continue levering van stroom of gas. Netbeheerder Fluvius neemt immers onmiddellijk de levering in geval van faillissement over en treedt op als noodleverancier. Klanten hoeven hier niets voor te ondernemen. De voorwaarden van het oude contract, waaronder de prijs, vervallen.