Radio 2

Na dodelijk fietsongeval afgelopen zomer: Gent haalt gevaarlijke paaltjes weg

De stad Gent haalt paaltjes weg op verschillende fietsroutes en op plaatsen waar dat gevaarlijk kan zijn voor fietsers. De stad doet dat nadat afgelopen zomer een fietser uitgleed op de tramsporen en tegen een paaltje belandde. De fietser overleed later aan zijn verwondingen. Op de plaats waar het ongeval gebeurde, zijn de paaltjes al weggehaald. De stad zoekt nu alle andere plaatsen op om gevaarlijke paaltjes te verwijderen of te vervangen.

De tramsporen in Gent zijn op bepaalde plaatsen ronduit gevaarlijk voor fietsers, de paaltjes die overal in de stad staan maken het mogelijk nog gevaarlijker . De stad bekijkt nu op welke fietsroutes er paaltjes staan die een risico kunnen zijn voor fietsers en voetgangers. Dat doet ze nadat een fietser in de zomer van dit jaar uitgleed op natte tramsporen en terechtkwam tegen een paaltje. De fietser stierf later in het ziekenhuis. De stad wil dit in de toekomst voorkomen.

Obstakels

De paaltjes die her en der in de stad staan zijn er in de eerste plaats om te voorkomen dat wagens zich daar parkeren, legt schepen Filip Watteeuw (Groen) uit: "Ook niet voor voetgangers of fietsers. Maar soms zijn dat dan ook obstakels voor de weggebruikers. Wat we nu proberen te doen is de paaltjes die weg kunnen, weghalen."

Als de stad oordeelt dat die paaltjes ergens anders beter kunnen staan, doet ze dat ook. "Als het echt hinderlijk is voor de voetgangers en fietsers, dan vervangen we die door flexibele paaltjes", legt Watteeuw uit. 

Flexibele paaltjes

De stad heeft ondertussen al de Westerringroute, een heel belangrijke fietsroute in Gent, gescreend. "We merkten dat de paaltjes daar op 27 locaties niet goed stonden. Daar hebben we 34 paaltjes verwijderd en 49 vervangen door een beter exemplaar dat flexibel en indien nodig ook reflecterend is. 27 hebben we op een andere plek gezet."

De stad bekijkt ook of op andere fietsroutes de paaltjes anders kunnen ingericht worden. "Er is nog veel werk", zegt schepen Watteeuw nog. Wat betreft de tramsporen in Gent is de stad ook bezig om het fietsnetwerk beter te signaliseren: "We willen fietsers wijzen op routes die veiliger zijn voor hen. We hopen dat fietsers dan niet meer zullen proberen om bijvoorbeeld de Kortrijksepoortstraat door te rijden en een mooiere fietsroute nemen die ernaast ligt."

kasto80

Meest gelezen