Test Aankoop adviseert Oost-Vlaamse klanten van failliete Vlaamse Energieleverancier om niet te wachten op nieuwe groepsaankoop
Consumentenorganisatie Test Aankoop raadt de vele Oost-Vlaamse klanten van de failliete Vlaamse Energieleverancier aan om niet te wachten op een nieuwe groepsaankoop van de provincie Oost-Vlaanderen. Nochtans vroeg de provincie gisteren om dat wél te doen. "Je zoekt beter al een nieuwe energieleverancier. De rekening bij noodleverancier Fluvius is bijzonder duur, en je weet ook niet hoe lang je moet wachten op een nieuwe groepsaankoop", klinkt het.
Consumentenorganisatie Test Aankoop hield deze namiddag een Facebook livesessie. Daar gaf het antwoorden op vragen rond het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier. Tijdens de sessie adviseerde het de 26.000 klanten, die ingetekend hadden op de groepsaankoop van de provincie Oost-Vlaanderen, om zelf al een nieuwe leverancier te zoeken. De provincie vroeg gisteren nochtans om dat niet te doen. "Het is mogelijk dat wij zelf een nieuwe leverancier vinden om alle klanten in op te nemen", klonk het toen bij gedeputeerde voor Energie, Riet Gillis (Groen).
Dure rekening vermijden
Volgens Test Aankoop kan wachten op een mogelijk nieuwe groepsaankoop duur uitvallen voor klanten. "Het is koffiedik kijken hoe lang ze moeten wachten op een nieuwe groepsaankoop", zegt woordvoerder Simon November. "En ondertussen blijf je die bijzonder dure rekening van noodleverancier Fluvius betalen."
Het is dus beter om nu al de switch te maken naar een nieuwe leverancier, laat de woordvoerder weten. "Wil je toch wachten op een nieuwe groepsaankoop van de provincie, dan toets je het aanbod best af met de andere tarieven die gangbaar zijn op de markt", besluit hij.
