"Win de vitrine": Eeklo houdt een opvallende actie om plaatselijk winkelen te bevorderen
In de strijd tegen leegstand en om het plaatselijke winkelen te bevorderen heeft Eeklo een leegstaand pand tegenover het stadhuis gebruikt om de prijzen uit te stallen die je kan winnen met de eindejaarsactie. Wie winkelt in Eeklo kan stempels verzamelen bij de lokale winkels en maakt op die manier meer kans om één van die prijzen te winnen.
Eeklo vecht al jaren tegen leegstand. De stad pakt nu uit met een originele manier om die lege etalages in de kerstmaand op te vullen. Recht over het stadhuis is een leeg winkelpand al jaren een doorn in het oog. Die etalage wordt nu gevuld met de 11.000 euro aan prijzen die tijdens de kerstactie van de stad te winnen zijn. Zo wordt de leegstand in Eeklo deze maand alvast ietsje minder zichtbaar.
Win de vitrine
Middenin het centrum van Eeklo staan een aantal lege vitrines, die de schepen van lokale economie Hilde Lampaert (N-VA) graag gevuld ziet. "Wij hebben de kerstactie bedacht "Win de vitrine". De kersthandelaars hebben hiervoor een mooi bedrag vrijgegeven in de vorm van een aantal producten, waarmee de etalage werd opgesmukt door een professionele etalagiste."
Of er volgend jaar opnieuw een "Win de vitrine" komt? "De beste prijs zou zijn dat we geen lege winkelpanden meer zouden hebben in ons centrum", lacht Lampaert.
