Revolutie in gamesector: Nike maakt virtuele sneakers en Dr. Dre maakt muziek die enkel in game kan worden beluisterd

De Amerikaanse sneakergigant Nike heeft een bedrijf opgekocht dat virtuele sneakers maakt. Dat zijn niet zomaar sneakers: ze kunnen alleen online gedragen worden. Rapper Dr. Dre maakt dan weer muziek die alleen in een game beluisterd kan worden. Waarom willen grote merken per se aanwezig zijn in een game? "We zitten aan de vooravond van een revolutie en Nike heeft dat begrepen", zegt David Verbruggen van FLEGA, de Vlaamse gamefederatie. 

Stel: je loopt rond in de Metaverse, de virtuele wereld die Mark Zuckerberg van Facebook wil oprichten. Of je speelt een game en je bent op zoek naar nieuwe sneakers, maar je wil niet zomaar de eerste beste sneakers aan je voeten. Misschien kan je binnenkort dan die van Nike kopen. De Amerikaanse sneakergigant heeft immers RTFKT overgenomen, een bedrijf dat virtuele sneakers maakt die je in een game kan dragen.

Nike gaat voluit voor digitalisering

Het is niet toevallig dat Nike nu deze aankoop doet. Eind oktober kondigde Facebook aan dat het keihard wil inzetten op de Metaverse. Het bedrijf ging zelfs een stapje verder en veranderde de naam van het moederbedrijf in Meta, een verwijzing naar de virtuele wereld die het wil creëren. 

Zo kondigde RTFKT de samenwerking met Nike aan.

De grote baas van Nike heeft het over een belangrijke stap voor zijn bedrijf. "Deze aankoop zal de digitale transformatie van Nike alleen maar versnellen. Hierdoor zullen we atleten en creatievelingen beter kunnen helpen op vlak van sport en gaming."

Voor jongeren is de stap tussen de echte en virtuele wereld heel klein

Het potentieel is dan ook gigantisch. "De game-industrie is de laatste jaren door corona enorm gegroeid", zegt David Verbruggen van FLEGA, de Vlaamse gamefederatie. "De sector is wereldwijd 180 miljard dollar waard. Dat maakt van de game-industrie de grootste branche binnen de entertainmentsector. Ze is zelfs groter dan film en muziek samen."

Tim Smits, professor Marketingcommunicatie aan de KU Leuven, is het daarmee eens. "De game-industrie is ondertussen volwassen geworden. Het is al lang geen niche meer."

De oprichters komen uit de muziek

Dat heeft ook Dr. Dre begrepen. De legendarische rapper en hiphopproducer heeft zopas muziek gemaakt voor Grand Theft Auto (GTA), een immens populaire game die zich in de straten van Amerika afspeelt. Als wederdienst verschijnt zijn personage ook in de game.

BEKIJK: GTA heeft met deze video de samenwerking met Dr. Dre aangekondigd.

"Ook dat is niet toevallig", zegt Verbruggen. "Toen GTA 5 een paar jaar geleden uitkwam, was het een van de grootste releases in de entertainmentindustrie. Het spel bracht op drie dagen tijd 1 miljard dollar op. Ondertussen heeft ontwikkelaar Rockstar een online versie uitgebracht. Die wordt regelmatig uitgebreid met nieuwe avonturen." 

Dr. Dre is niet de eerste artiest die zijn opwachting maakt in een game. Eerder traden rapper Travis Scott en Ariana Grande op in Fortnite. Hun optredens werden door miljoenen fans (virtueel) gevolgd. Spelers van de game Animal Crossing konden kiezen voor kledingsstukken van Supreme, Prada of Gucci (zie hierboven) om hun personages te kleden.

BEKIJK: Het optrede van Ariana Grande in Fortnite werd gevolgd door miljoenen fans.

Ze zijn hoegenaamd niet de eersten. "Zo'n 10 jaar geleden zagen we de eerste reclameborden in games verschijnen", zegt Smits. "De reden waarom adverteerders aanwezig zijn in games is heel simpel. Reclame in een computerspel komt voor de gebruiker minder storend over." In tegenstelling tot reclameblokken op de televisie die je favoriete serie halverwege in twee knippen. "Wat Nike nu doet is een logische volgende stap in de manier waarop adverteerders hun product kenbaar willen maken."

Met de hulp van NFT's

De overname van Nike kan je niet los zien van het succes van de zogenoemde NFT's of non-fungible tokens. Die kan je vergelijken met een digitale munt of een digitaal certificaat. Als je een digitaal product koopt, bewijst het NFT dat dat van jou is. Zo verkocht Jack Dorsey, de medeoprichter van Twitter, zijn eerste tweet voor 2,9 miljoen dollar. De eigenaar van de bewuste tweet kan dat aantonen met zo'n NFT.

"Nu springt Nike op die trein, want een NFT kan ook dienen om een digitale sneaker mee aan te kopen", zegt Verbruggen. "Ze hebben natuurlijk begrepen dat de NFT's aan een opmars bezig zijn." Maar volgens hem spelen lifestyle en mode ook een belangrijke rol. "Jongeren willen zich graag onderscheiden, en dat is niet anders als ze gamen. Zo kan je op termijn misschien FIFA spelen met Cristiano Ronaldo, die sneakers draagt die je zelf hebt gekocht bij Nike. Dan is het natuurlijk mooi meegenomen en je kan daarmee uitpakken bij je vrienden."

Maar beperkt het zich niet allemaal tot de virtuele wereld? Verbruggen denkt van niet. "Ubisoft, de ontwikkelaar van de games Assasin's Creed en Tom Clancy, heeft een systeem ontwikkeld waarbij je ook digitale attributen kan kopen. Zelfs als je uit het spel gebannen wordt, kan je die gewoon doorverkopen aan andere gamers." 

Kleine stap tussen echte en virtuele wereld

Smits ziet hierin vooral een democratisering van de NFT. "Nu wordt dat vooral gebruikt om digitale verzamelobjecten aan te kopen. Nike wil de NFT bij het brede publiek brengen. Als ze hierin slagen, zullen ze daarin voorloper zijn."

Volgens gamekenner Verbruggen zitten we aan het begin van een nieuwe revolutie. "Voor jongeren is de stap tussen de echte en virtuele wereld heel klein. Kinderen kunnen fysiek met elkaar spelen, om dan later virtueel in een game zoals Fortnite af te spreken."

Als zij opgroeien, zal het volgens Verbruggen voor hen makkelijker zijn om die stap te zetten. "En dat heeft Nike begrepen", zegt hij. "Ik verwacht de komende jaren nog meer samenwerkingen tussen gameontwikkelaars en grote merken."

Meest gelezen