Eindejaarscampagne in Brussel: Boudewijn moet jongeren van drank en drugs houden op de weg
In Brussel is de nieuwe eindjaarscampagne voorgesteld. Die moet jongeren overtuigen om niet dronken of onder invloed van drugs te rijden. Voor de campagne hebben ze het personage "Boudewijn" weer ingezet, die eerder ook al erg populair bleek te zijn.
Afgelopen zomer lanceerde Brussel Mobiliteit voor het eerst het personage Boudewijn in een campagne. Die moest jongeren overtuigen om niet te rijden onder invloed. Met succes. En dus wordt Boudewijn, gespeeld door de Brusselse acteur Guy Staumont weer opgetrommeld in een duister filmpje waarin hij toont hoeveel slachtoffers er in het verkeer vallen door alcohol en drugs. (Zie hieronder).
Dat een campagne tijdens de eindejaarsperiode nodig is om jongeren te sensibiliseren, tonen de cijfers. Alcohol en drugs spelen een rol bij 13% van de ernstige ongevallen met doden en zwaargewonden in Brussel. Inge Paemen van Brussel Mobiliteit: "Vorig jaar heeft 14% van de Brusselse chauffeurs jonger dan 34 jaar toegegeven dat ze minstens één keer per maand lachgas heeft gebruikt, voor ze in de auto stapt. Daarom dat we de campagne hebben gelanceerd."
Alternatieven
Rijden onder invloed houdt niet alleen de auto in, maar ook brommers, steps of fietsen. Ook daar kan je anderen en jezelf in gevaar brengen, gaat Paemen verder. Bovendien zijn er genoeg alternatieven, zegt ze. "Ik denk dan aan het openbaar vervoer, de taxi nemen, ter plaatse blijven slapen, of nog belangrijker, duid een bob aan."
De campagne zal vanaf vandaag verspreid worden via whatsapp en sociale media om de doelgroep van Brusselse jongeren tussen 18 en 30 jaar te bereiken.
