Vriesweer? "Dezelfde problemen met je fietsbatterij als met die van je auto"

IJs van de ruiten krabben hoeft een fietser niet te doen, maar de batterijen van elektrische fietsen zijn even gevoelig aan de koude als autobatterijen. "Mensen houden daar nog niet meteen rekening mee", zegt fietsenmaker Frederik Wildiers uit Geel op Radio 2 Antwerpen. Ook sloten vriezen wel eens vast.

"Door de hoge brandstofprijzen zien we in de winkel dat mensen meer en meer hun woon-werkverkeer met de fiets doen", zegt Frederik Wildiers. Hij heeft een fietsenwinkel in Geel. "Dus bevroren fietssloten en problemen met batterijen zullen ook zaken zijn die meer en meer gaan voorkomen. Daar zullen we dus ook op moeten inspelen."

Een bevroren fietsslot kan je met dezelfde spray ontdooien als voor een auto. "Maar het is vooral belangrijk om te voorkomen dat het bevriest. Dus als je in de regen gereden hebt, kan je hem best ergens proberen droog te stallen. Of hem goed afdrogen."

Als je in de koude gefietst hebt en je wil de batterij weer opladen, dan laat je die best eerst een uurtje in een droge ruimte acclimatiseren

Frederik Wildiers, fietsenmaker

Fietsers die ook rekenen op een batterij om vooruit te geraken, kunnen die best mee binnen nemen of hun fiets binnen zetten. "Het is hetzelfde effect als bij auto's. Die batterijen kunnen tot 20 procent van hun capaciteit verliezen. Mensen moeten ook leren om hun fiets te laten acclimatiseren. Als je in de koude gefietst hebt en je wil de batterij weer opladen, dan zet je de fiets best eerst een uurtje in een droge ruimte. Daar kan de batterij eerst wat opwarmen. Laad ze pas op wanneer dat gebeurd is." 

Dat meer en meer mensen de overstap maken van de auto naar de fiets, hebben ze de afgelopen jaren ook gemerkt bij pechverhelpingsdienst VAB in Zwijndrecht. "In 2020, met de coronalockdowns, hebben de mensen die fiets echt leren kennen om te ontspannen, maar zijn ze die ook blijven gebruiken voor het woon-werkverkeer", zegt woordvoerder Joni Junes. "We hadden dat jaar 11 procent meer oproepen voor fietsbijstand dan in 2019. Dit jaar hebben we een status quo."

Uit onze mobiliteitsbarometer blijkt dat mensen de fiets toch vaker laten staan bij winterweer

Joni Junes, woordvoerder VAB

Traditioneel krijgen pechverhelpers meer oproepen van automobilisten bij winters weer. Dat is momenteel niet het geval bij fietsers. "Uit onze mobiliteitsbarometer blijkt dat mensen de fiets toch vaker laten staan bij winterweer. Alleen de echte die-hards nemen die dan nog. We zien dan ook die traditionele pechgevallen van bevroren sloten of platte banden, wanneer ze bijvoorbeeld een borduurtje niet gezien hebben, omdat het gesneeuwd heeft."

Meest gelezen