Justin Bieber, met halfbroertje Jaxon op de arm, en Carly Rae Jepsen in juni 2012 op de ‘Much Music Video Awards’ in Toronto (AP)

10 jaar geleden gaf Justin Bieber met een enthousiaste tweet "Call me maybe" wel een erg stevig duwtje in de rug

In september 2011 hoopte de nog vrij onbekende Canadese zangeres Carly Rae Jepsen, toen 26, wellicht net als zoveel andere artiesten bij het uitbrengen van een nieuwe plaat, op tenminste de nodige media-aandacht. Maar wat er met de onvervalste oorwurm "Call me maybe" gebeurde, overtrof alle verwachtingen. Dat gebeurde vooral nadat landgenoot Justin Bieber op 30 december 2011 via Twitter had laten weten dat "Call me maybe" waarschijnlijk het meest 'catchy' liedje was dat hij ooit gehoord had. Enkele dagen later deed zijn toenmalige vriendin, Selena Gomez, hetzelfde en was het hek helemaal van de dam. De single groeide in 2012 wereldwijd uit tot een van de populairste meezingers ooit. 'Lib dubs', waarbij het nummer na-gelipt werd, hielpen dat succes alleen maar toenemen.

Het waren volgende tweets, 10 jaar geleden, die "Call me maybe" onder de aandacht brachten en waardoor uiteindelijk 2012 het jaar van Carly Rae Jepsen werd, met topnoteringen in onder meer de VS, Australië, Zuid-Korea, Frankrijk en Groot-Brittannië:

Carly Rae Jepsen: "Ik zou liegen mocht ik beweren dat ik ervan bewust was dat dit nummer mijn carrière zou doen veranderen. Maar ik merkte wel die speciale reactie bij "Call me maybe". "Er is iets met dat nummer", zei men, "Je moet daar volledig voor gaan!" Het bleek het begin van een enorme rollercoaster. Van "Wat overkomt me hier?" tot "Oh God, stel dat dit het enige liedje is dat men zich van mij ooit zal herinneren? Zal ik ooit nog iets anders kunnen maken? Zal ik nog kunnen groeien?" Nu heb ik er vrede mee: als ik het nu op concerten speel, lijkt het een soort nostalgische viering. En toegegeven, "Call me maybe" is uiteindelijk een geschenk gebleken, want nu kan ik, zonder compromissen te sluiten, de muziek maken waarvan ik altijd gedroomd heb." (Billboard, april 2017)

"Het was in eerste instantie absoluut een zegen. Maar na een tijdje werd ik bang dat ik de geschiedenis zou ingaan als dat meisje van "Call me maybe", en ik wilde zo graag dat mijn ander werk ook erkenning zou krijgen. Het is een lange tocht geweest sinds "Call me maybe". Die hit was achteraf gezien ook de beste motivator, want hij daagde me uit om mezelf steeds opnieuw te bewijzen." (Metrotime, februari 2020)

"Er is een periode geweest dat "Call me maybe" zwaar om dragen was. Tot ik op het punt in mijn carrière kwam dat ik moest zeggen: "Laat die hit achter je, zoek naar een manier om dat te doen." Zo is het nummer een leuk tussendoortje geworden, tussen andere liedjes die een grotere uitdaging voor mij vormden." (NME, juni 2019)

Men vindt het grappig dat een groepje normale jongeren plezier maakt op een meisjesachtig liedje

Zeker zo opvallend als de hit zelf, waren de lip-bewerkingen van "Call me maybe", die het succes nog een extra duwtje gaven. We zetten de 6 populairste nog eens even op een rijtje:

1. "Ik dacht bij mezelf: die jongen lijkt wel op Justin Bieber en dat meisje op Selena Gomez. Toen Ashley Tisdale ook nog voorbijkwam, zei ik tegen m'n moeder dat ik moest ophangen. Toen ging ik even helemaal uit m’n dak", aldus Carly Rae Jepsen volgens nieuwswebsite NU toen ze de parodievideo van haar landgenoot voor het eerst zag. Bieber-manager Scooter Braun op muziekwebsite Rolling Stone: "Justin is een trotse Canadees. Als hij iets fantastisch vindt, zal hij er alles aan doen om dat te promoten." De video werd bijna 80 miljoen keer bekeken op YouTube.

2. Om een kalender met bikinifoto’s extra in de verf te zetten, maakten de cheerleaders van het american footballteam Miami Dolphins uit Florida een begeleidende "Call me maybe"-video, waaraan zich uiteindelijk meer dan 15 miljoen kijkers vergaapten. De vrouwen wisselden de zonovergoten stranden van de Dominicaanse Republiek af met pop-ups in een ballenbad, en gaven zelfs onder water het beste van zichzelf. "Deze groep is erin geslaagd de huidige technologieën in hun voordeel te gebruiken", was alvast de conclusie van de drijvende kracht achter 'Alumni Cheerleaders', Michele Crawford-Carnegie, op nieuwszender CNBC.

3. Het succes van de cheerleaders bleek aanstekelijk en deed de VS-troepen, gestationeerd op het Kandahar International Airport in Afghanistan - "Bedankt cheerleaders, voor de inspiratie!" -  een bijna exacte kopie van hun optreden afleveren. "Zelfs mannen, ook al hebben ze een belangrijke job te doen, kunnen strippen, rondjes draaien en op muziek lippen, net zo goed als vrouwen", besloot nieuwswebsite Huffington Post. De cheerleaders zelf bleken ook onder de indruk te zijn: "Aan alle troepen die ons land dienen. Bedankt vanwege de Miami Dolphins Family."

2. versus 3.

4. Om de tijd te doden bij het rijden in een busje naar een wedstrijd bedachten de spelers van een baseballteam van de Harvard University een eigen choreografie, rekening houdend met de beperkingen van het bijna op elkaar zitten in een kleine ruimte. "En toch zijn er een paar complexe dansbewegingen bij", verzekerde student Connor Hulse op CBS. Het filmpje klokt momenteel af op bijna 20 miljoen views. "De reden van het succes? Ik denk dat men het grappig vindt dat een groepje normale jongeren plezier maakt op een meisjesachtig liedje. Bovendien gaat het in tegen het stereotiepe beeld dat men van een Harvard-student heeft. We lezen niet alleen boeken, we kunnen ook uit ons dak gaan", aldus Hulse nog.

5. Kledingketen Abercrombie & Fitch gooide, naar eigen zeggen, zijn 'hot-ste' mannen in strijd, en dat op de manier waarop ze het best gekend zijn: nauwe jeansbroek en ontbloot bovenlijf met een sixpack om u tegen te zeggen. "We vonden de videoclip van "Call me Maybe" al een topper, maar Abercrombie & Fitch-modellen doen er nog een schepje bovenop", concludeerde Flair. Volgens Huffington Post was het dan weer vreemd om mannen door wie men graag zou opgebeld worden, nu zelf smeekten om opgebeld te worden. Dat er afgrijselijk slecht gelipt werd, was slechts bijzaak.

Meest gelezen