Copyright NDZ/STAR MAX/IPx 2021

Schrik dat je goede voornemens voor 2022 snel zullen sneuvelen? Deze tips helpen je om ze tot een goed einde te brengen

Slechts 4 tot 8 procent van de bevolking houdt zich aan zijn goede voornemens voor het nieuwe jaar. Dat moet blijken uit een onderzoek van sportapp Strava. Wetenschappers kijken al veertig jaar naar de slaagkansen van de jaarlijkse voornemens en ondertussen zijn er een aantal wetenschappelijk onderbouwde tips die de motivatie helpen opkrikken. Psycholoog Mathias Celis licht die toe in "Nieuwe feiten" op Radio 1.

Elk jaar starten heel wat mensen het nieuwe jaar met een reeks goede voornemens. Maar uit een onderzoek van Strava, de sportapp waarmee sportprestaties worden bijgehouden via een gps, blijken die al gauw te sneuvelen. De tweede vrijdag van de maand staat bekend als “Quitters Day” of “make or break day”, de dag waarop de meesten hun goede voornemens laten varen.  

Uit data en statistieken blijkt dat 40 tot 48 procent van de gebruikers het nieuwe jaar start met goede voornemens. 80 procent daarvan faalt al binnen de eerste dagen. Op jaarbasis zou het gaan om zo’n 92 procent. “Slechts vier tot acht procent van de bevolking houdt zich effectief aan de nieuwjaarvoornemens. Dat zou betekenen dat 300.000 tot 350.000 Belgen daarin slagen”, vertelde psycholoog en gedragseconoom Mathias Celis deze middag in “Nieuwe feiten” op Radio 1.

Luister hieronder naar het interview met Mathias Celis in "Nieuwe feiten" op Radio 1:

Al veertig jaar lang trachten onderzoekers te achterhalen waarom bepaalde mensen wel of niet in hun opzet slagen. Ondertussen is er heel wat wetenschappelijke kennis over verzameld en is er goed zicht op wat beide groepen onderscheidt. Om gemotiveerde mensen te helpen die het moeilijk hebben om daad bij woord te voegen, lijstte Celis een aantal tips op die gebaseerd zijn op de huidige onderzoeksresultaten. 

1. Je moet het echt willen willen

“Een allereerste tip heeft te maken met de wil om er iets van te maken. Vaak is het zo dat mensen een goed voornemen formuleren over iets dat ze eigenlijk niet graag doen. En dat willen ze dan in één klap moeiteloos laten verlopen. Ze zijn uit op een positief resultaat zonder er effectief moeite voor te doen. Maar zo werkt het niet: je moet het echt willen willen. Anders heeft het weinig zin.”

Je moet het echt willen, anders heeft het weinig zin
Mathias Celis

“Zo is “ik wil meer sporten” eigenlijk codetaal voor “ik haat sporten, maar ik wil een gezond en sexy lichaam tegen de zomer zodat ik kan paraderen op het strand”. Dat uitspreken geeft een zelfde soort hersenactiviteit als het effectief bereiken van het doel, waardoor het aanvoelt alsof je het al bereikt hebt en het daardoor allemaal maar achterwege laat.”

2. Maak je doelen concreet

“Een veelvoorkomend probleem is dat mensen niet concreet maken wat ze willen bereiken. Ze zijn niet zo goed in staat omdat complexe en moeilijke doel te beschouwen als een soort hobbelig pad tot de finish. De uitvoering van een nieuwjaarsvoornemen verloopt echter maar zelden zonder horten of stoten. Mensen krijgen vaak met faalervaringen te maken en haken onderweg af omdat de beoogde resultaten niet op het beoogde tempo behaald worden.”

Om dat probleem de wereld uit te helpen, stelt Celis voor om doelen te vertalen in concrete en hapklare acties. “Stel je hebt een groot jaardoel: op het einde van 2022 hoop je dat je vetpercentage op 14 procent staat. Dat kan je voor jezelf best opdelen in kleinere doelen."

Maak van je jaardoel abstractie en werk met maand-, week- of dagdoelen.
Mathias Celis

"Maak van je jaardoel abstractie en werk met maanddoelen. Van daaruit kan je zelfs nog overschakelen naar week- of zelfs dagdoelen. Dat vergt de nodige inspanning en zelfbeheersing, maar op die manier kan je wel kijken welke microstappen je kan ondernemen om je uiteindelijke doel te bereiken.”

Volgens Celis is het daarom belangrijk om in eigen boezem te kijken en na te denken over welke gedragingen je in je leven moet aanpassen om dat doel te bereiken. Stel jezelf dan de vraag of je echt wel bereid bent om die dingen in je leven aan te passen om het doel te bereiken. Als het antwoord nee is, is de kans groot dat het niet gaat lukken.”

3. Schreeuw je doel van de daken

Mensen met goede voornemens worden vaak overvallen door twijfel: houd ik mijn goede voornemens voor mezelf of schreeuw ik ze van de daken? Celis is wel te vinden voor de tweede optie: “Het is geen slecht idee om de doelen openbaar te maken. We hebben allemaal een soort zelfbeeld en hebben er veel over om dat te beschermen. Niemand wil gezichtsverlies lijden bij vrienden. En A zeggen maar B doen vinden we pijnlijk en proberen we sowieso te vermijden."

Als we onze doelen formuleren gaan we veel minder excuses bedenken als we falen

Mathias Celis

“Door de doelen te verwoorden, kan iemand nagaan hoe impactvol het kan zijn voor andere personen. Dat blijkt een positieve invloed te hebben op het verwezenlijken van de doelen: als we onze doelen formuleren gaan we veel minder excuses bedenken als we met een faalervaring te maken krijgen”, besluit Celis. 

Meest gelezen