Oproep ombudsman aan ex-klanten Vlaamse Energieleverancier en Watz: "Verander zo snel mogelijk van leverancier"

Bart Weekers, de Vlaamse ombudsman roept ex-klanten van Vlaamse Energieleverancier en Watz op om zo snel mogelijk van energieleverancier te veranderen. Begin deze maand ging Vlaamse Energieleverancier failliet en deze week vroeg Watz bescherming aan tegen schuldeisers. Bijna 100.000 gedupeerde klanten vallen daardoor normaal automatisch terug op het duurdere tarief van netbeheerder Fluvius. "Om dat te voorkomen, moeten ze zo snel mogelijk overstappen naar een andere energieleverancier", aldus Weekers. 

Begin december vraagt Vlaamse Energieleverancier het faillissement aan. De hoge energieprijzen werden het bedrijf fataal. Twee weken later laat ook energieleverancier Watz in een persbericht weten dat zij het financieel niet meer aankunnen. Het bedrijf vraagt daarop tijdelijke bescherming aan tegen schuldeisers bij de rechtbank.

Dat betekent dat in totaal bijna 100.000 klanten op zoek moeten naar een nieuwe energieleverancier. Wie dat niet doet, wordt klant bij netbeheerder Fluvius die optreedt als noodleverancier. De tarieven van Fluvius zijn echter bij de duurste op de markt en daarom roept Vlaams ombudsman, Bart Weekers, de gedupeerde klanten op om zo snel mogelijk van energieleverancier te veranderen. 

De Vlaamse ombudsdienst raadt aan om in december nog van energieleverancier te veranderen
Bart Weekers, Vlaamse ombudsman

Wie van energieleverancier verandert, vraagt best ook naar een contract met terugwerkende kracht met een startdatum van voor de problemen begonnen. Voor ex-klanten van Vlaamse Energieleverancier is dat dus 7 december, wie klant was bij Watz sluit best een contract af dat start voor 20 december. 

"De Vlaamse ombudsdienst raadt ook aan om in december nog van energieleverancier te veranderen, omdat we merken dat sommige bedrijven slechts tot het einde van het jaar contracten met terugwerkende kracht aanbieden", aldus Weekers. "Op die manier zorg je er ook voor dat je zo weinig mogelijk financiële schade ondervindt van een faillisement." 

Vlaams ombudsman Bart Weekers (archieffoto)

Een contract met terugwerkende kracht laten ingaan is niet altijd evident, bij veel energieleveranciers is dat nog manueel werk. Niet elke leverancier biedt de optie aan en bij degene die dat wel doen, kan dat vaak maar tot een bepaalde datum. Ook daarom raadt de ombudsman aan om zo snel mogelijk alle opties te bekijken. "Hoe sneller u van leverancier verandert, hoe groter de kans dat u een aanrekening door Fluvius aan het dure noodtarief kan vermijden" besluit Weekers.

40.000 gedupeerden nog niet overgestapt

Uit cijfers van netbeheerder Fluvius blijkt dat heel wat ex-klanten van Vlaamse Energieleverancier en Watz nog geen nieuwe leverancier gevonden hebben. 40 procent van de energie- en gascontracten van Vlaamse Energieleverancier liggen na ruim twee weken nog steeds bij de noodleverancier. Bij Watz, dat deze week pas in problemen kwam, gaat het om 90 procent van de contracten. In totaal zouden naar schatting 40.000 klanten nog niet overgestapt zijn naar een nieuwe leverancier.

Meest gelezen