Winterkoopjes van start met mild enthousiasme: "Detailhandelaars maken zich grote zorgen" 

Vandaag beginnen de winterkoopjes tot en met 31 januari. De coronapandemie tempert wel de verwachtingen bij de winkeliers. De helft verwacht evenveel te zullen verkopen als tijdens de winterkoopjes vorig jaar. Zowat 40 procent rekent op een lagere omzet. Dat blijkt uit een bevraging van sectorfederatie Mode Unie.  

Met deze koopjesperiode hopen de winkeliers nog wat extra geld te verdienen na een moeizaam tweede coronajaar. Volgens zelfstandigenorganisatie NSZ is er niet veel optimisme te horen bij detailhandelaars. Slechts een kwart verwacht tijdens de solden een betere omzet dan in januari 2021, luidt het, terwijl ook dat een slechte maand was.

De jacht op het ultieme koopje is weer geopend. Bekijk hier het verslag uit “Het journaal”:

Videospeler inladen...

Tweede coronajaar

Volgens het NSZ lagen de inkomsten van de winterkoopjesperiode vorig jaar 40 procent lager dan in 2020. De winkeliers zitten ook nu opnieuw met zeer grote voorraden.

Uit de bevraging van sectorfederatie Mode Unie blijkt dat de verkoop van de zelfstandige modewinkeliers in het najaar tegenviel: 57,5 procent gaf aan minder te hebben verkocht dan in 2019, terwijl een vijfde een beter resultaat boekte. Gemiddeld lag de omzet 15 tot 20 procent lager dan in 2019.

Thuiswerk, beperkte horeca, weinig events en kleinere feesten zorgen ervoor dat consumenten minder kleding kopen

Isolde Delanghe, directeur Mode Unie

"De start van het winterseizoen begon in september en oktober nochtans goed met een verkoop die op het niveau zat van 2019. Sinds de verstrengde maatregelen in november zagen we echter een sterke terugval van de verkoop", zegt Isolde Delanghe, directeur van de Mode Unie. "Thuiswerk, beperkte horeca, weinig events en kleinere feesten zorgen ervoor dat consumenten minder kleding kopen."

Beluister hier het gesprek met Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, in "De Ochtend" op Radio 1: 

Jokic.Milos@gmail.com (Jokic.Milos@gmail.com (Photographer) - [None]

Daarnaast hadden sluitingen in maart en april vorig jaar een grote impact op de omzet, benadrukt Ann Van Doren van het NSZ. "Het is een understatement dat de detailhandelaars zich grote zorgen maken", zegt ze. "De algemene omzet is nog steeds erg laag." Van Doren wijst eveneens op de invloed van telewerk.  

"De consumenten gaan niet meer naar de winkelcentra, hetzij omdat zij toch al thuis zijn, hetzij omdat ze bang zijn voor mogelijke besmetting. Dit verklaart waarom voor de helft van de detailhandelaars de belangrijkste concurrent nu onlineverkoop is", klinkt het.

Volgens de Mode Unie starten de winkeliers gemiddeld met kortingen van 30 procent, wat in de lijn ligt van voorgaande jaren.

Meest gelezen