Bijna geen passagiers en toch zullen duizenden nutteloze vluchten doorgaan, als strenge Europese regels niet wijzigen

In heel Europa dreigen de komende maanden duizenden lege vliegtuigen rond te vliegen als Europa de regels voor de sector niet versoepelt. Door de omikronvariant van het coronavirus is het aantal boekingen sterk teruggelopen. Luchtvaartmaatschappijen zouden vluchten willen schrappen, maar dat gaat niet zomaar. Bij Brussels Airlines zouden daarom komende maanden tot 3.000 nutteloze vluchten moeten worden uitgevoerd. Dat schrijft De Standaard en is bevestigd aan onze redactie. "Ecologisch onverantwoord", zegt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) in "De ochtend" op Radio 1.

Om een vlucht te kunnen uitvoeren hebben luchtvaartmaatschappijen landingsrechten nodig, in vaktermen "slots" genoemd. In niet-coronatijden moet een luchtvaartmaatschappij minstens 80 procent van haar slots gebruiken om die landingsrechten te behouden. Door de coronacrisis is dat plafond al verlaagd naar 50 procent van de slots. Gebeurt dat niet, raakt de maatschappij haar slots kwijt en kunnen die worden doorgegeven aan een andere luchtvaartmaatschappij.

Maar nu de omikronvariant van het coronavirus in opmars is, zien verschillende luchtvaartmaatschappijen het aantal boekingen fors dalen. Het zou dus logisch zijn om bepaalde vluchten te schrappen, als daar niet genoeg mensen op zitten. Maar dat kan dus niet door de strenge Europese regels over slots.

Als Europa de regels niet versoepelt moeten wij tot 3.000 vluchten uitvoeren die geen zin hebben

Maaike Andries, Brussels Airlines

Bij de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zou dat betekenen dat er de komende maanden (januari tot maart) maar liefst 3.000 vluchten uitgevoerd zouden worden die eigenlijk geen zin hebben, puur om de slots te behouden. Dat zegt woordvoerster Maaike Andries.

"Een slot is voor ons van overlevingsbelang", zegt Andries. "Wij kunnen het niet riskeren om die slots te verliezen." Brussels Airlines vraagt daarom samen met de federale regering aan Europa om de regels te versoepelen.

"Ons lange afstandsnetwerk is relatief stabiel", voegt Andries daar aan toe. "Vooral op Europese bestemmingen met veel zakelijk verkeer zien we de boekingen op dit moment sterk dalen. Maar we weten ook dat die vluchten weer gaan aantrekken zodra het kan. Daarom willen we die slots zeker behouden."

Gilkinet: "Economisch en ecologisch onverantwoord"

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft een brief geschreven naar de Europese Commissie, met de vraag om flexibeler om te springen met de regels over landingsrechten. "Dit is onverantwoord op economisch vlak: luchtvaartmaatschappijen hebben het al moeilijk genoeg en verliezen nu opnieuw geld. Maar ook vanuit ecologisch vlak krijg je dit niet uitgelegd", zegt Gilkinet in "De ochtend" op Radio 1.

Volgens Gilkinet zijn de regels ook oneerlijk, omdat lagekostenmaatschappijen bevoordeeld zouden worden. "Maatschappijen als Ryanair vliegen vaak op kleine regionale luchthavens waar geen slotrestricties gelden. Zij kunnen dus makkelijker vluchten schrappen.'

Meest gelezen