© 2021 Bloomberg Finance LP

Nieuw seizoen van "Cobra kai" al in eerste week best bekeken Netflixreeks, maar karateclubs merken niet veel van succes

Een vervolgreeks van de "Karate kid"-films doet het erg goed op Netflix, met zijn mix van nostalgie naar de jaren tachtig en tienerdrama. Maar veel nieuwe karateka’s heeft dat kijksucces voorlopig nog niet naar de dojo geleid.

Het vierde seizoen van "Cobra kai" staat nog maar een week op Netflix, maar is daar nu al de meest bekeken reeks van het moment. In de week van 27 december tot 2 januari was de reeks goed voor 120.060.000 kijkuren. Hij stoot daarmee het tweede seizoen van "The witcher" van de troon, dat in dezelfde week 94.270.000 kijkuren haalde.

"Cobra kai" is zo succesvol doordat de reeks voortbouwt op het universum van de "Karate kid"-films uit de jaren tachtig. De rivalen van toen, de jonge Johnny Lawrence (gespeeld door William Zabka) en Daniel LaRusso (Ralph Macchio), hebben tegenwoordig zelf een kroost. En die kroost doet wat Amerikaanse jongeren zoal doen: door de schoolgangen zwerven, harten breken en, euh, karatetrappen uitdelen.

Met die mix van nostalgie naar de jaren tachtig en high school tienerdramatiek spreekt de reeks twee generaties tegelijk aan: zij die de "Karate kid"-films zelf nog hebben gezien en zich nog herinneren hoe een Guns N’ Roses-riff klinkt, en zij die daar te jong voor zijn. Grote kunst is "Cobra kai" niet, maar dat is ook niet de bedoeling.   

Ralph Macchio (links) en William Zabka: dertig jaar geleden rivalen in de "Karate kid"-films, nu opnieuw te zien in "Cobra kai".
2019 Invision

De reeks, die dus aan zijn vierde seizoen toe is, gaat intussen al vijf jaar mee, maar brak pas in 2020 echt door toen die door Netflix werd opgepikt. Voordien leefde "Cobra kai" onder een veel kleiner publiek bij YouTube Premium, de betaalservice van het videoplatform, waar het ook enkele Emmy-nominaties verzamelde. Sindsdien schiet elk nieuw seizoen omhoog in de kijkcijfers.

Eén kanttekening evenwel: die kijkcijfers zijn vaak met een korreltje zout te nemen. Netflix laat zijn cijfers niet aftoetsen door een onafhankelijke marktonderzoeker, zoals tv-zenders wel doen.

"Bakskes"

Leidt dat tot een hernieuwde interesse voor karate, zoals "The queen's gambit" dat bijvoorbeeld voor schaken deed? Niet meteen, zo blijkt. In de karateclubs merken ze voorlopig nog niet veel van het succes van de reeks. Ja, er wordt hier en daar wel over gesproken onder de leden, maar tot een piek in de inschrijvingen heeft dat nog niet geleid. 

"Ik heb zelf ook eens gekeken en ik vind het niet slecht", zegt Ludo Binnard van Samoerai Leuven. "Ik vind het wel tof, maar het heeft niet tot een massa inschrijvingen geleid. Sinds vorig jaar gaat het maar om een viertal nieuwe leden van de dertig die echt zeggen dat ze hier zijn omwille van "Cobra kai". Ik heb destijds nog Bruce Lee en de originele "Karate kid"-films meegemaakt, en daarvan was de invloed toch veel groter."

"Je krijgt kinderen ook moeilijker uit de zetel dan vroeger", vult Marco Banckaert van Karateclub Brugge aan. "Mijn gedacht: ze vinden het veel te verleidelijk om met die bakskes te spelen."

Meest gelezen