Elektrische en hybride auto breken door, samen even populair als diesel met dank aan bedrijfswagen

Een kwart van de auto’s die vorig jaar verkocht zijn in ons land, is volledig elektrisch of hybride. Er worden nu evenveel van die geëlektrificeerde wagens verkocht als auto’s op diesel.

De elektrische auto heeft een lange weg afgelegd. De Nissan Leaf, de eerste elektrische gezinsauto van een grote constructeur, bestaat al sinds 2010. Toch werden drie jaar geleden amper 3.600 elektrische wagens verkocht in België. Maar sindsdien gaat het snel: bijna 15.000 verkochte auto's in 2020 en 22.669 stuks vorig jaar, goed voor een marktaandeel van 5,9 procent.

Er zijn het afgelopen jaar dan ook heel wat nieuwe volledig elektrische modellen op de markt gekomen:  in ons land zijn nu 70 verschillende modellen te koop. De goedkoopste elektrische auto is de Dacia Spring met een richtprijs van 17.500 euro. Elektrisch rijden wordt dus een pak haalbaarder.

De groei van de hybride auto's is in absolute cijfers nog meer uitgesproken: van 47.171 verkochte auto's in 2020 naar 67.331 stuks vorig jaar. Hybride auto's, waarvan er 87 modellen te koop zijn, hebben naast een batterij en een elektromotor ook nog een klassieke verbrandingsmotor.

Bekijk hier het verslag van "Het journaal"

Videospeler inladen...

Elektrisch meestal van bedrijf

Hoewel er alsmaar meer betaalbare elektrische modellen te koop zijn, wordt de markt gedomineerd door bedrijfswagens. Bijna 9 op de 10 van de zuiver elektrische wagens zijn ingeschreven op naam van een bedrijf of een zelfstandige. Gelijkaardige cijfers zien we bij de hybride auto's met een stekker. Op dit moment zijn het dus de bedrijfswagens die het wagenpark vergroenen. Particulieren wachten duidelijk nog af: maar 2.765 particulieren kochten een volledig elektrische auto. Een omgekeerd beeld is te zien bij de zelfopladende hybride (Toyota, Lexus): daar hebben particulieren met bijna 53 procent de overhand.

Diesel verder in vrije val

Alle geëlektrificeerde auto's samen (volledig elektrisch, plugin-hybride en zelfopladende hybride) hebben nu een marktaandeel van 23,5 procent (9,2 procentpunt meer dan in 2020) en zitten de dieselmotor op de hielen.

In 2008, op het hoogtepunt, was 79 procent van de nieuwe auto's uitgerust met een dieselmotor. Sinds 2012 is diesel in vrije val tot een marktaandeel nu van 23,7 procent (-9,2 procentpunt). Het emissieschandaal bij Volkswagen, beter bekend als dieselgate, heeft het imago van de dieselmotor geen deugd gedaan. Maar ook de prijzen aan de pomp zijn geëvolueerd. De accijnzen op diesel en benzine werden door de regering-Michel gelijkgeschakeld in het voordeel van benzine, om de Belgen te ontmoedigen met diesel te rijden omwille van de uitstoot van fijnstof.

Meest gelezen