Scholen houden hart vast voor vijfde golf, minister Weyts: "Onderwijs niet volledig sluiten maar optreden bij problemen"

“Als er strengere maatregelen worden genomen, dan niet in het onderwijs en zeker niet alléén maar in het onderwijs.” Dat zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) na afloop van de eerste schooldag na de verlengde kerstvakantie. Om de uitval van leerkrachten tijdens de vijfde golf enigszins behapbaar te houden, verwijst Weyts naar de zogenaamde “bijsprong”, een bijkomende omkadering die het voor scholen mogelijk maakt om onder meer gepensioneerde leerkrachten in te zetten.

Na drie weken gingen vanochtend de lagere en middelbare scholen in ons land weer open. Dat gebeurde met soepelere quarantaineregels. “Dat heb ik geëist”, stelt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). “De test- en quarantaineregels werden versoepeld in de samenleving, maar niet in het onderwijs. Ik heb gevraagd – en verkregen – dat dit ook naar het onderwijs zou worden doorgetrokken.”

Volgens Weyts kan het niet de bedoeling zijn dat er in de klas strengere maatregelen gelden dan buiten de schoolmuren. “Het lijkt me nogal evident dat we voor onze kinderen en jongeren niet strenger gaan zijn. Als er andere maatregelen moeten worden genomen, dan zeg ik altijd: ‘Niet in het onderwijs en zeker niet alléén maar in het onderwijs’.”

Volledige sluiting vermijden

Weyts hoopt dat – ondanks de oprukkende omikronvariant – scholen de komende weken maximaal open kunnen blijven. “Vanzelfsprekend zijn we bezorgd over het toenemend aantal besmettingen. Nu al zie je dat zowel leerkrachten als leerlingen in quarantaine of isolatie zitten, en dat terwijl die besmettingen niks met het onderwijs te maken hadden. De volgende weken zal dat fenomeen alleen maar toenemen. We weten dat we klassen, en op een bepaald moment scholen, zullen moeten sluiten.”

Bekijk hier het interview met Vlaams minister van Onderwijs (N-VA) en lees daaronder verder:

Videospeler inladen...

Het is aan de scholen zelf om die beslissing te nemen. “Zulke besluiten worden genomen op basis van twee elementen: enerzijds wanneer de veiligheid in gevaar komt en er simpelweg te veel besmettingen zijn, anderzijds wanneer de onderwijskwaliteit in het gedrang komt.” Een volledige sluiting van het onderwijs wil Weyts koste wat het kost vermijden. “Het zou te gek zijn dat de ene school moet sluiten omdat er zich in de andere een probleem voordoet. We moeten daar optreden waar de problemen zich stellen.”

"Gepensioneerde vrijwilligers vrijstellen van extra lasten"

Nu al kreunen heel wat scholen onder een lerarentekort. Bij het vooruitzicht van de torenhoge omikrongolf houden heel wat directies en leerkrachten dan ook hun hart vast. Volgens Weyts biedt de zogenaamde “bijsprong”, een bijkomende omkadering die het voor scholen mogelijk maakt om onder andere gepensioneerde leerkrachten in te zetten, op korte termijn een oplossing. “Ik vraag daar wel aan de federale regering om deze mensen vrij te stellen van extra lasten. Het pensioen van gepensioneerden mag niet in het gedrang komen omdat ze vrijwillig gaan werken in het onderwijs.”

Het zou te gek zijn dat de ene school moet sluiten omdat er zich in de andere een probleem voordoet.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA)

Voorts hoopt Weyts dat de Vlaamse regering later deze week de mogelijkheid goedkeurt dat scholen hun middelen om te besteden aan leerkrachten, in plaats daarvan mogen besteden aan andere profielen. “Zij kunnen de leerkrachten ondersteunen, zodat die vrijgesteld worden van taken zoals toezicht houden op de speelplaats en administratieve taken, en ze zich kunnen concentreren op hun kerntaak, lesgeven.”

"Ook positieve dingen overhouden aan pandemie"

Weyts blikt ten slotte al vooruit naar het einde van de pandemie. “Ik wil ervoor zorgen dat we uit deze coronacrisis niet alleen negatieve, maar ook positieve gevolgen overhouden. Denk maar aan de zomerscholen, en dat we voor het eerst een mentaal welzijnsbeleid op poten hebben gezet."

Ook het afstandsonderwijs is iets dat we positief kunnen benaderen. Zeker als het gaat over de laatste twee jaren van het secundair, waarbij we jongeren moeten voorbereiden op hun rol in de arbeidsmarkt en het hoger onderwijs, waarin ze veel meer zelfstandig moeten leren werken. Ik zie dat natuurlijk niet als alternatief voor lesgeven in de klas, wel als een aanvulling daarop. Daarom komt er een wettelijk kader dat het mogelijk maakt om praktische zaken te regelen.”

Meest gelezen