Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.

Tien jaar geleden ging het luxecruiseschip Costa Concordia ten onder op een rif voor de Italiaanse kust

Precies tien jaar geleden vond voor de Italiaanse kust de ramp met het cruiseschip Costa Concordia plaats. In totaal kwamen 32 opvarenden om. De kapitein -die het schip als een van de eersten had verlaten- werd opgepakt en samen met enkele anderen veroordeeld wegens doodslag, plichtsverzuim en het veroorzaken van een scheepsramp. 

Het schip maakte met 4.229 opvarenden een cruise in de Tyrreense Zee tussen het Italiaanse vasteland en het eiland Corsica. In de avond van 13 januari 2012 omstreeks kwart voor tien botste het echter op een rif vlak bij de kust van Isola del Giglio, een Italiaans eilandje ten zuiden van het bekende Elba.

Videospeler inladen...

Het rif reet een scheur van 70 meter open in de flank van het schip dat erg snel slagzij begon te maken. Dat was erg, maar ook daarna ging zowat alles fout wat er kon mislopen. Het schip zwalpte nog wat rond en liep tenslotte vast op 400 meter van de kust, en ook de elektriciteit en de verlichting vielen een tijd uit. Bovendien treuzelde de kapitein meer dan een half uur lang om hulp in te roepen en dan nog pas nadat de kustwacht gealarmeerd was door mensen op het strand. 

Veel opvarenden kwamen in het water terecht en het gebruik van de reddingssloepen werd bemoeilijkt doordat het schip bijna op zijn kant lag. Bovendien was het uiteraard nacht. In eerste instantie werden er 17 doden gemeld, maar er waren dan nog 10 vermisten. Nadien zouden de lichamen van de vermisten worden gevonden, het laatste lichaam werd pas jaren later ontdekt in het wrak van de Costa Concordia. Tijdens de berging van het wrak kwam dan nog een Spaanse duiker om. In totaal zijn 32 mensen omgekomen bij de ramp. (Lees verder onder de foto).

Foto van enkele dagen na de ramp: het schip ligt zo goed als volledig op een kant.
Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistribu

"Schuldig aan doodslag, verzuim en veroorzaken van een ramp"

Al snel werd duidelijk dat de ramp vermeden had kunnen worden. Kapitein Francesco Schettino werd al gauw gearresteerd en beschuldigd. Niet alleen had hij het schip veel dichter bij het eiland laten varen dan toegelaten was, bovendien had hij ook veel te laat alarm geslagen en was hij als een van de eersten van boord gegaan in de reddingssloepen in plaats van de evacuatie te leiden zoals een kapitein dat hoort te doen. (Lees verder onder de foto).

Kapitein Schettino tijdens zijn proces.

Jaren later werd Schettino door een rechtbank veroordeeld tot 16 jaar cel wegens doodslag, het vroegtijdig verlaten van zijn schip en het veroorzaken van een scheepsramp. Ook vier andere bemanningsleden en een verantwoordelijke van de rederij van het schip, Costa Crociere, werden veroordeeld.

Het wrak van de Costa Concordia werd weggehaald en ontmanteld op een scheepswerf in Genua. Het enige positieve aan het verhaal was dat bijna 80 procent van de materialen in het schip gerecycleerd konden worden. De ramp heeft uiteindelijk aan 32 mensen het leven gekost. Honderden anderen raakten gewond en vrijwel  iedereen aan boord beleefde een erg traumatische ervaring.

Meest gelezen