Voor het eerst mobiele trajectcontrole  in Limburg, aan werkzaamheden op E314 in Maasmechelen 

De federale politie zal op drie manieren de snelheid controleren van de voertuigen die passeren op de E314 tussen Maasmechelen en de Nederlandse grens: met een mobiele radar, met een superflitspaal en met een mobiele trajectcontrole.  Er zal een jaar lang gecontroleerd worden, want ook de werkzaamheden daar zullen zo lang duren. 

De federale wegpolitie had op voorhand al aangekondigd dat ze streng zou controleren, en de eerste controles zijn vorige dinsdag al gebeurd. Dat was een 'gewone' controle met een mobiele radar: toen reed 7 procent te snel. Maar er volgen nog andere manieren van controleren. 

Zo wordt er vandaag een mobiele superflitspaal geplaatst: dat zijn de grote flitspalen die de snelheid nauwkeuriger kunnen meten, en die bijvoorbeeld ook de afstand tussen voertuigen kunnen controleren. Deze flitspaal zal van Maasmechelen richting Nederland geplaatst worden. In die richting zal ook met de mobiele radar geflitst worden. 

Eerste mobiele trajectcontrole in Limburg

Richting Lummen zal voor het eerst in Limburg een mobiele trajectcontrole ingezet worden. Dat zal vermoedelijk pas volgende week zijn. Gerry Peeters van de federale wegpolitie: "Het principe is hetzelfde als bij een vaste trajectcontrole, met twee meetpunten waarbij dan de gemiddelde snelheid over dat traject berekend wordt, maar deze is dus verplaatsbaar. Hij zal wel geruime tijd aanwezig zijn  op de werf." 

Op de werfzone van Maasmechelen tot de Nederlandse grens mag je 70 kilometer per uur rijden. De renovatie van het viaduct en de vernieuwing van het wegdek daar zullen vermoedelijk een jaar duren. 

Meest gelezen