De Mol naast het iconische logo van "zijn" format, "The Voice"
Op al onze leveringen zijn de Algemene Voorwaarden van de Fotografenfederatie BFN,NVF,GKF van toepassing, als gedeponeerd bij de

Hoe hard plakt het "Voice"-schandaal aan mediabons en bedenker John de Mol?

Geen man machtiger in de Nederlandse mediawereld dan ondernemer John de Mol (66). Als bedenker van het format "The voice" (én de grote baas van de Nederlandse reeks tot eind 2019) zal het MeToo-schandaal rond de talentenjacht ook aan hem blijven plakken. De imagoschade is een feit. "Zijn vreemde reactie op de feiten maakt hier in Nederland enorm veel los", zegt RTL Boulevard-journalist Aran Bade.

Even recapituleren: John de Mol was tot eind 2019 de grote baas van "The voice of Holland", zo blijkt uit de BOOS-reportage van gisteren. Een programma dat na de verkoop van zijn productiehuis Talpa in 2015 wordt gemaakt door het Britse ITV. 

"The voice" bestaat al sinds 2010, maar De Mol beweert dat hij pas in april 2019 voor het eerst iets hoort over ongepast gedrag achter de schermen. Hij houdt vol dat het om één verhaal gaat, van één vrouw, over orkestleider Jeroen Rietbergen, zijn toenmalige schoonbroer. Die krijgt een waarschuwing, maar daar blijft het bij.

Rietbergen - de intussen ex-partner van Johns zus Linda de Mol - schreef in de open brief waarin hij schuld bekende, al dat hij in het verleden door zijn werkgever streng was aangesproken. Niemand minder dan grote baas - en schoonbroer - John de Mol heeft hem dus een uitbrander gegeven. "Ik heb me moeten inhouden om Jeroen niet plat op zijn bek te slaan", zegt de Mol over dat gesprek, in de BOOS-reportage.

Linda en John de Mol, zus en broer, zijn Nederlands' meest machtige mediaduo.
.....

Wie is John de Mol (66)?

De ondernemer en multimiljonair is de broer van mediafiguur/actrice Linda de Mol, en de vader van acteur en programmamaker Johnny de Mol. Zijn vader, John de Mol senior, was zanger/muzikant en actief in de radiowereld. 

De Mol had in de jaren 70 een veelbesproken relatie met zangeres Willeke Alberti, de moeder van zijn zoon Johnny.  Hij is intussen meer dan 30 jaar samen met Els Verberk, met wie hij vorig jaar is getrouwd. De Mol en Verberk leerden elkaar - hoe kan het ook anders -  achter de schermen van de televisiewereld kennen, waar Verberk als danseres verbonden was aan verschillende programma's. 

Het grensoverschrijdend gedrag van Rietbergen was dus zeker bekend bij de Mol himself. Maar over de andere drie betrokkenen in de BOOS-reportage - een regisseur, ex-coach Marco Borsato en coach Ali B. - zijn er volgens de Mol nooit klachten geweest. Sterker nog: de Mol benadrukt dat hij "90% van de tijd op de set was" en daar nooit iets heeft gezien, én hij trekt in twijfel dat er een angstcultuur heerst, waardoor vrouwen niet aan de alarmbel durven trekken. De uitspraak dat vrouwen "gewoon hun mond moeten opendoen" levert hem veel kritiek op. 

Ondertussen heeft John de Mol gereageerd op de ophef die ontstaan is over zijn uitspraken. "Ik heb volledig onbedoeld de indruk gewekt de schuld bij de vrouwen neer te leggen." Hij zegt dat hij ondertussen gaan praten is met de vrouwen in zijn bedrijf en belooft iets aan de bedrijfscultuur te veranderen. Lees zijn volledige reactie hier.

Mensen vinden het misselijkmakend hoe John de Mol hierop heeft gereageerd.

Aran Bade, entertainmentjournalist bij RTL Boulevard

"Mensen in Nederland reageren boos, in shock en met walging. Ze vinden het misselijkmakend hoe John de Mol als grote baas hierop heeft gereageerd, zegt Aran Bade, entertainmentjournalist bij RTL Boulevard in "De ochtend". 

"Niemand begrijpt dat deze feiten zo lang hebben kunnen plaatsvinden, en dat de bedrijfscultuur bij Talpa daar mee de oorzaak van is. En dat één van de betrokkenen (Rietbergen, red.) de schoonbroer is van de Mol: daar zit natuurlijk een machtsverhouding in. Het is ingewikkeld en schrijnend dat veel jonge vrouwen van amper 18 zulk gedrag hebben ondergaan."

"Het kan ook niet dat al die jaren niémand hiervan afwist", zegt Bade. "In de reportage wordt gesproken over de regisseur, die heel laconiek reageert wanneer een vrouwelijke kandidate hem vertelt dat ze seks heeft gehad met coach Ali B. Er zijn genoeg van die verhalen en voorbeelden. Het lijkt erop dat er een bepaalde trend is geweest, in het gedrag van mannen die dit jaren hebben kunnen doen. Maar op deze schaal: dat is wrang."

Het programma "The voice" is besmet.

NOS-correspondente Kysia Hekster

"The voice of Holland" is voor een tijdlang opgeschort. Op de vraag of "zijn" talentenjacht een toekomst heeft, antwoordt John de Mol: "Ik zou het nu niet weten. We kunnen pas over een eventuele toekomst praten als alles op tafel ligt, de feiten én de consequenties."

"Het programma "The Voice" is besmet. Hoe groot de schade exact is, zal nog moeten blijken", zei NOS-correspondente Kysia Hekster eerder deze week al in "De afspraak" op Canvas. 

"De afleveringen die al waren opgenomen en niet worden uitgezonden: dat kost miljoenen. Maar het gaat hier vooral om de imagoschade, door een bepaalde cultuur die is ontstaan achter de schermen, en die - althans een tijdje - werd getolereerd. En die is onbetaalbaar groot." 

Dat is ook de reden waarom zangeres Anouk zich definitief heeft teruggetrokken uit "The voice" als coach. Omdat het volgens haar een "corrupte bende" is, waar "zaken onder de mat zijn geveegd en gedoogd". 

En daar speelt de macht van de familie de Mol in mee, legt NOS-correspondent Sander van Hoorn uit. "Als je het met hen aan de stok krijgt, dan heb je een probleem in de Nederlandse showbizzwereld. Ze zijn zo alomtegenwoordig. Probeer dan maar eens een verhaal als dit naar buiten te brengen. Hoe dan ook: misbruik van machtsrelaties ligt in de showbizz zeker op de loer."

Als je het met de familie de Mol aan de stok krijgt, dan heb je een probleem in de Nederlandse showbusiness.

Sander van Hoorn, NOS-correspondent

De Mols mediacarrière in vijf sleutelmomenten: van radio-dj tot baas van media-imperium

1) Hoe ver de macht van John de Mol in medialand reikt, blijkt uit zijn CV. Hij is in de voetsporen getreden van zijn vader, John de Mol senior. Die levert hem als directeur van een radiozender zijn eerste job in de mediasector op. Onderaan de ladder, eerst als platenopruimer, en dan als radio-dj. 

2) In 1979 start de Mol zijn eigen mediabedrijf, John de Mol Producties. Hij maakt als producer de succesvolle ziekenhuisserie "Medisch Centrum West". Na enkele magere jaren wordt het zijn eerste kijkcijferhit. 

3) "Eendracht maakt macht", denken de Mol en producent Joop van den Ende, en dus slaan in 1994 hun bedrijven de handen in elkaar, tot Endemol. Uit hun koker komt het nieuwe realityprogramma "Big Brother", waarmee ze in 1999 de televisiewereld met verstomming slaan. Het programma wordt verkocht aan tientallen landen, waardoor Endemol wereldwijd doorbreekt, ook in de VS. En dat levert de Mol en van den Ende een smak geld op.

De Mol, bij het "Big brother"-huis: het programma wordt wereldwijd gemaakt, en dat levert hem een pak bekendheid en geld op.
imago images/teutopress

4) Dat succes verzilveren de Mol en van den Ende ook, want kort na de grote "Big Brother"-doorbraak wordt Endemol in 2000 verkocht aan het Spaanse telecombedrijf Telefonica. In die periode blaast de Mol het bestaande bedrijfje Talpa, waarin hij tot dan zijn vermogen belegt, nieuw leven in. 

What's in a name: talpa betekent "mol" in het Latijn. Het is met deze onderneming dat de Mol definitief grip krijgt op de Nederlandse mediawereld: hij richt zijn eigen commerciële zender "Talpa" op, die later de naam "Tien" krijgt.  

vide

5) En met Talpa tekent de Mol opnieuw een wereldwijd succesformat uit, een echte gamechanger onder de talentenjachten, na het succes van "Idols" en "Got Talent": "The Voice". Voor dat programma wint de Mol een Emmy, de belangrijkste televisieprijs op internationaal vlak.

Belangrijk detail: de Mol is dus niet enkel als producent actief in de televisiewereld, als baas van zijn productiehuis. Hij heeft ook een tijdlang aandelen gehad in twee grote commerciële zendergroepen in Nederland: RTL en SBS. En hij had een tijdje eigen commerciële zender, Talpa. Dat maakt hem zo goed als incontournable in de Nederlandse televisiewereld, als maker en als afnemer van televisieproducties. En dus almachtig achter de schermen.

In 2017 heeft de Mol al zijn activiteiten gebundeld in de Talpa Holding nv. Daarmee geeft hij onder meer het tijdschrift LINDA van zijn zus uit, en beheert hij de gelijknamige radiozender. Onder zijn holding valt Talpa Network: het multimediale en 100 procent Nederlandse bedrijf, waar verschillende radiozenders en televisieomroepen toe behoren. 

Het productiehuis Talpa Media, dat "The Voice" jarenlang heeft gemaakt, heeft de Mol in 2015 al verkocht aan de Britse commerciële zender ITV, naar schatting voor een half miljard euro. Onder meer die lucratieve deal brengt de Mols vermogen op naar schatting drie miljard euro.

Meest gelezen