Aantal zwartrijders bij De Lijn stijgt spectaculair door coronamaatregelen: "Tot 50 procent in steden"

Door de coronamaatregelen zijn bij vervoersmaatschappij De Lijn veel meer reizigers gaan zwartrijden. Voor corona lag het gemiddeld aantal zwartrijders onder de 10 procent. Nu ligt dat in landelijk gebied rond de 10 à 15 procent, in de steden zelfs rond de 40 à 50 procent. Reizigers moeten nu achteraan instappen en dat speelt volgens directeur-generaal van De Lijn Ann Schoubs een grote rol.

Door het coronavirus mogen busreizigers niet meer vooraan in de bus instappen en worden de vervoersbewijzen dus ook niet meer door de buschauffeur gecontroleerd. Dat leidt ertoe dat het gemiddeld aantal mensen die niet betalen voor een rit stijgt. Voor de coronacrisis lag het gemiddeld aantal zwartrijders onder de tien procent. Nu ligt dat in landelijk gebied rond de 10 à 15 procent. In de steden loopt dat cijfer zelfs op tot 40 à 50 procent. 

"Wanneer je achteraan moet instappen en naar het validatietoestel moet gaan, dan is dat op een volle bus of tram niet altijd motiverend", zo vertelt Ann Schoubs, directeur-generaal bij De Lijn. "Ondanks het minder aantal reizigers zien we toch een groot aantal boetes die uitgeschreven zijn in 2021." Het zwartrijden kostte De Lijn vorig jaar zo'n 20 tot 30 miljoen euro.

En het blijft niet bij zwartrijders. De coronaperiode had voor De Lijn nog een ander negatief effect. Zo telde de vervoersmaatschappij 42 procent minder reizigers dan voor de coronaperiode. En voor eind dit jaar hoopt De Lijn dat het aantal reizigers nog maar 20 procent lager ligt dan voor corona. Maar op langere termijn vreest De Lijn dat ongeveer 10 procent niet meer zal terugkeren. De verkoop van abonnementen voor studenten bijvoorbeeld is in september fors gedaald omdat velen gekozen hebben voor de fiets. "Een keer de stap gezet is naar de fiets kan dat natuurlijk blijvend zijn", aldus Schoubs. 

Het is een grote tanker die van richting moet veranderen en dat vraagt tijd

Ann Schoubs - Directeur-generaal van De Lijn

 Schoubs beseft dat haar organisatie voor heel wat uitdagingen staat. “Het is een grote tanker die van richting moet veranderen en dat vraagt tijd”, aldus Schoubs. Ze merkt dat er binnen De Lijn veel goede wil is, maar er is zeker ruimte voor verbetering. "Op het vlak van IT zijn er bijvoorbeeld een aantal dingen niet in orde. Naar de toekomst toe moeten we daar een heel aantal verbeteringen realiseren."

Strategie voor 2030

De passie van de klanten is voor De Lijn één van de belangrijste waarden. "We moeten bij alles wat we doen nadenken wat daarvan de impact op de klant is", legt de directeur uit. "Dat vraagt van organisatie een stuk cultuurverandering." Verder kijkt De Lijn ook naar een betere samenwerking met exploitanten en de andere openbare vervoersmaatschappijen zoals MIVB, TEC en NMBS.  Ook duurzaamheid blijft een belangrijk speerpunt. De Lijn gaat dan ook door met de aankoop van elektrische bussen om zo het openbaar vervoer te vergroenen.  

Meest gelezen