Nergens méér publieke laadpunten voor elektrische auto's dan in Gent (en stad wil er nog dik 1.000 bij)
In geen enkele grote Vlaamse stad zijn er meer laadpunten op openbare plaatsen om je elektrische wagen op te laden dan in Gent. De stad wil tegen eind 2025 nog 800 stekkers bij op publiek toegankelijk domein en een 200-tal op privéplekken als parkeergebouwen of bij sportaccomodaties.
Eind 2021 stond de teller op bijna 500 laadpunten in Gent en daarmee is de stad koploper in Vlaanderen, vóór Antwerpen, Brugge en Leuven bijvoorbeeld. Gent stimuleert de bouw van laadpalen. Als bedrijven laadpalen installeren die ook door het brede publiek kunnen gebruikt worden, krijgen ze subsidies. De stad plant nog 800 extra laadpunten bij over 4 jaar op openbaar domein en er komen er nog een kleine 250 bij in sportaccomodaties en parkeergebouwen, dat zijn semi-publieke laadpunten.
Veel, maar nog niet genoeg
Gent mag dan wel de meeste laadpunten hebben, het is volgens schepen Watteeuw geen reden om achterover te gaan leunen. "Als je vergelijkt met de Nederlandse steden zijn daar ongelooflijk veel meer laadpunten. We moeten er nog zwaar in investeren om tegemoet te komen aan de overgang naar elektrische mobiliteit."
Let wel, het aantal laadpunten is het aantal stekkers. Dat komt niet overeen met het aantal laadpalen, want sommige palen hebben 1 stekker, terwijl andere er meerdere hebben. Onlangs opende elektriciteitsproducent Engie nog een snellaadpunt op windenergie in het Gentse havengebied.
