In Brugge parkeren inwoners overal gratis, behalve aan een laadpaal
Kafka in Brugge: een restauranthouder parkeerde zijn hybridewagen bij een laadpaal. Na het werk vond hij achter de ruitenwisser van zijn opgeladen auto een parkeerboete. De man heeft nochtans een parkeervergunning om op zowat alle publieke parkeerplaatsen in de binnenstad kosteloos te parkeren. Maar die geldt dus niet voor parkeerplaatsen bij een laadpaal. Resultaat: de restauranthouder laadt zijn hybridewagen niet langer elektrisch op, maar is op benzine overgeschakeld. “Dit kan de bedoeling niet zijn”, bindt gemeenteraadslid Janos Braem (Groen) de kat de bel aan.
“Men zou elektrisch rijden net moeten aanmoedigen in plaats van ontmoedigen”, zegt Janos Braem. “Het lijkt ideaal voor inwoners van de binnenstad die hun elektrische wagen willen opladen. Zij hebben een bewonerskaart waarmee ze overal gratis mogen parkeren. Maar nu blijkt dat ze alleen op de plaatsen met een laadpaal wél moeten betalen: bovenop het geld dat je betaalt voor de elektriciteit, komt er nog eens 14 euro parkeergeld bij”.
Fijne stofdeeltjes blijven in de smalle steegjes hangen
Het stadsbestuur redeneert dat mensen op deze manier de parkeerplaats zullen verlaten zodra de auto is opgeladen en er dus plaats vrijkomt voor een andere wagen. Volgens Groen zijn er genoeg andere manieren om dat te bekomen, zoals bezoekerscodes, sensoren of een blauwe parkeerschijf.
“Zeker in een historische stad als Brugge moet elektrisch rijden worden aangemoedigd. In smalle straten blijven fijn stofdeeltjes immers veel langer hangen, en dat is nefast voor de gezondheid”.
De stad zoekt ondertussen naar een oplossing om bewoners gratis of goedkoper te laten parkeren aan een laadpaal. Intussen werden de parkeerboetes kwijtgescholden en wordt er gezorgd voor betere signalisatie.
