Jelle Jansegers

Brussels minister Gatz wil fonds dat nu ook gebruikt wordt voor sociale woningen, investeren in nieuwe metrolijn

Brussels minister voor Financiën Sven Gatz wil vanaf 2025 het volledige Belirisfonds gebruiken om een nieuwe metrolijn in Brussel te financieren. De federale overheid voorziet jaarlijks 125 miljoen euro voor dat fonds en Brussel mag dat geld investeren om zijn functie als hoofdstad te vervullen. De voorbije jaren ging er ook geld uit dat fonds naar bijvoorbeeld de renovatie van sociale woningen, maar Gatz wil vanaf 2025 het volledige bedrag gebruiken waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was: grote infrastructuurwerken, zoals de metro.

Brussel krijgt een nieuwe metrolijn, die ten vroegste vanaf 2032 het noorden met het zuiden moet verbinden. De kostprijs voor dat project is aanzienlijk, Brussels minister voor Financiën Sven Gatz schat dat er de komende 7 jaar een factuur van 3 miljard euro op de hoofdstad afkomt. De vraag is dan natuurlijk waar dat geld vandaan moet komen?

De krant De Standaard schrijft vandaag: "Gatz wil nieuwe metrolijn betalen via fonds dat sociale woningen bouwt." Maar dat klopt niet", zegt minister Gatz in "De ochtend" op Radio 1: "Nu betaalt de Brusselse regering jaarlijks 500 miljoen euro buiten de begroting voor de metro. De rente staat op dit moment laag en dus is dat een goede budgettaire keuze, maar je kan niet geld blijven lenen. Ik wil dus het debat openen over hoe we vanaf 2025 de metro gaan financieren."

Beluister hier het volledige gesprek met Brussels minister voor Financiën Sven Gatz (Open Vld):

Het Belirisfonds is volgens Gatz een "geschikt vehikel" om dergelijke projecten mee te betalen: "Dat fonds is destijds door Jean-Luc Dehaene in leven geroepen om grote hoofdstedelijke infrastructuurwerken te financieren, maar gaandeweg hebben Brusselse politici, ikzelf ook, daar andere dingen aan toegevoegd."

Dit jaar wordt er bijvoorbeeld 19 miljoen euro uit het Belirisfonds gebruikt om sociale woningen in Brussel te renoveren. "Dat is maar een heel klein deel van wat we in de normale middelen voorzien voor sociale woningen", verduidelijkt Gatz. "Dit debat gaat dus niet over sociale huisvesting, maar over de betaalbaarheid van de metro."

Besparingen en slimme kilometerheffing

Zelfs wanneer Gatz zou beschikken over dat volledige Belirisfonds van 125 miljoen euro zal dat bedrag niet volstaan om de werken aan de nieuwe metrolijn te financieren. "Dat is de echte discussie", zegt de minister daarover. "Toen de metro open ging in 1976 waren er 900.000 Brusselaars en twee metrolijnen, ondertussen zijn we met meer dan 1,2 miljoen en is die derde lijn gewoon nodig. Het Belirisfonds zou die kosten kunnen verlichten, maar er zullen ook besparingen moeten gebeuren en ook het debat over de slimme kilometerheffing is nog niet van de baan", besluit Gatz.

Meest gelezen